Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kundasang - Huonon Fridge Farmstay & Camping

sambungan trip ke Kundasang....berkurun nak abiskan...dah lama sangat dalam draf blog ni hihi...

=======================================================================
Malam pertama di Kundasang, aku memilih Huonon Fridge Farmstay & Camping.

masa tempat ni menjadi viral dekat fb...aku dah berangan kalau ada rezeki ke Kundasang, aku memang teringin nak menginap di sini.
memang jatuh cinta dan terpesona dengan kecantikan tempat ni, masa tu baru tengok gambar je pun hehe..

jadi bila dah confirm trip ke Sabah ni, aku pun mula google tempat ni.

lokasinya di Kampung Bundu Tuhan, sebelum sampai Pekan Kundasang (boleh guna waze je).
masa aku google dan baca review....ada yang kata tempat ni jauh ke dalam, menyeramkan la, jalan teruk, tak sesuai orang yang bawa anak-anak kecil.
hhmm masa tu berbelah bagi dan berfikir banyak kali juga untuk booked.

tapi aku fikir yang positif je. belum cuba belum tahu kan.

aku memang tak nak stay dekat pekan kundasang. Tujuan datang sini pun sebab nak view yang canitk kan. Bila fikir balik redah je la. Belum pergi kita tak tahu kan. So terus tekadkan hati booked bilik. Nasib baik masih ada kekosongan lagi. Segala urusan melalui whatapps je.

Lepas confirm terus buat 50% deposit. Aku booked Quad Room - 4person (RM250) dan bilik double room - 2 person (RM150)Ni harga untuk peak season (cuti sekolah). Kalau hari biasa boleh dapat lagi murah. Mudah berurusan dengan owner ni, respond cepat. Seminggu sebelum pergi owner hantar sekali lagi whatapps confirmation.

ni view masa kami sampai masa pukul 6.00 petang...hari dah hampir malam
subhanallah cantik sangat...dengan kabus yang hampir menutupi gunung kinabalu

Kami check in agak lewat sebab ke jalan-jalan ke Ranau dulu. Masa ni dah risau sebab dah hampir gelap dan berkabus. Tapi masih boleh nampak jalan lagi la. Masuk je jalan ke Kg. Bundu Tuhan, memang sunyi. Lalu lereng-lereng bukit. Kena hati-hati, lereng bukit takde penghadang. Agak bahaya kalau waktu gelap sebab kita tak biasa kan jalan tu). Turun bukit naik bukit, lalu perkampungan orang...mula-mula je jalan agak berbatu sikit, lepas tu baru jumpa jalan bertar. Memang jauh sikit ke dalam. Sampai adik-beradik yang lain tanya 'betul ke tempat kau booking ni'??? diaorang pun dah risau apsal tak sampai lagi ni haha...Nasib baik sempat sampai sebelum hari gelap. Bila dah sampai, masha allah cantikkkknyaaaa tempat ni......sumpah!!! cantik sangat. haaaa...baru korang tau tempat aku booking kompem tak mengecewakan korang. ceehhh hehehe

masa ni baru rasa berbaloiiiii melalui semua kesusahan ke sini (takla susah mana pun hehe). sebelum check in sempat posing dulu sebelum hari gelap (macam la tak boleh tunggu hari esok....)

hujung tu meja receptionist...
kalau nak tengok tv kat sini. dalam bilik takde tv

kemudahan iron di ruang lobi

ruang tamu di bahagian atas

ruang dapur dalam bilik family

1 katil queen, 2 katil single
tambah extra bed 1

bilik mengadap kinabalu

RUANG CAFE
ada kemudahan memasak. semua peralatan cukup.
jangan ragu-ragu untuk gunakan peralatan di sini sebab ada signboard 'no pork alllowed' dan tukang masak dekat cafe ni juga orang islam.
cuma periuk nasi yang disediakan macam dah rosak...entah la. banyak kali mak aku try tapi tak boleh...
last sekali, mak aku masak je nasi atas dapur gas...nasib ada mak, kalau harap aku masak atas dapur gas ni mau hangit maklum la tak biasa kan ngeee....

kalau taknak masak, boleh juga order dekat tukang masak cafe ni.
harga tak tahu la mahal ke murah tapi aku rasa tak mahal sangat kot.
dalam pukul 10.00 malam camtu, cafe tu tutup...tapi ruang memasak tu kita still boleh gunakan tiada had masa...

dah kenyang...terus masuk bilik rehat.
adik dan asben aku ada la lepak-lepak luar....tak lama tu terus masuk dalam bilik.
sejuk sangat katanya bila tengah malam ni.

ruang untuk pelanggan memasak di sebelah kanan

ruang dapur untuk memasak

air panas amik dekat sini

Esoknya pukul 6 pagi aku dah bangun....
Masa ni gunung kinabalu jelas kelihatan dari bilik kami..
Subhanallah cantiknya view...
Tenang dan damai..ishh tak tergambar dengan kata-kata.
Masa tu aku rasa memang berbaloi pilih tempat penginapan di sini.
Aku dan adik terus turun bawah, nak posing sebelum gunung kinabalu ditutupi awan.
lama juga la berposing sampai la waktu nak check out.
naik atas mandi dan terus berkemas.

pukul 7.00 pagi...matahari dah mula terbit. masa ni memang cantik sangat nak bergambar

gunung kinabalu jelas kelihatan

"tinggi-tinggi si kinabalu,
tinggi lagi sayangku padamu"

posing dengan baby ziqri je...si ayah dan kakak adeya tido tak bangun lagi...

memandangkan semalam dah sampai hampir gelap, pagi ni lepas je posing...terus jelajah kawasan keliling...dijaga dengan rapi. kemas dan bersih....memang nyaman je rasa.

macam dekat oversea je kan....

tempat untuk BBQ

peta ke hounon

Whatapps: 013-850 6463

sedikit tips/panduan untuk dikongsi:

1. kalau nak menginap di sini, sila booking awal. saya booked 2 bulan sebelum bertolak sebab masa ni time cuti sekolah. Risau gak full. Bilik di sini terhad dan biasanya cepat penuh. Rasanya ada 7-8 bilik sahaja. Kalau nak bercamping pun boleh. Kawasan laman tu boleh pacak khemah. Ada bayaran yang dikenakan (refer dalam gambar terakhir)
2. sila sampai sini sebelum hari gelap. paling lewat pun pukul 5. Jalan menuju ke sini takde lampu. jalan pula bersimpang siur.
3. bawa bekalan makanan. kat sini boleh masak2, best lepak2 sambil makan. Kalau taknak masak, boleh order dekat cafe. Insha allah sini halal, tukang masak islam.
4. bangun awal pagi kalau nak dapat view yang cantik. masa ni gunung kinabalu menjelmakan diri. Silalah bergambar setiap sudut....sebab semua sudut rasa cantik....tenang dan nyaman. Barulah namanya bercuti kan....
5. suasana malam di sini sunyi. lantai di tingkat atas tu kayu. make sure anak2 tak buat bising kang mengganggu ketenteraman orang lain. anak2 aku asik kena marah je (aku la marah haha) sebab dok berlari, turun naik tangga..bergegar dengor tapak kaki korang tau...biasalah diaorang kan terlebey gula. mana boleh tengok rumah bertangga ni jakun la skit.
6. kat sini rasanya perkampungan islam, sebab boleh dengar dengan jelas laungan azan. ada surau berdekatan dengan kawasan ni.

selamat tinggal hounon.....ada rezeki boleh datang lagi sini.
percayalah...korang pasti tak menyesallll....

Popular posts from this blog