Kembara di bumi Perth - Day 3

Day 3 - 04/05/2012

Selepas mandi dan solat subuh, kami terus sediakan sarapan pagi. Lepas check out, seperti biasa
haruslah bergambar di kawasan sekeliling. Baru nampak keadaan sekeliling macam mana, maklumlah sampai malam tadi kan dah gelap.

kemudahan yang disediakan

Destinasi seterusnya adalah ke Cape Leewin, 10 minit dari tempat penginapan kami. Cape Leewin  merupakan menara rumah api.

Sedikit info mengenai Cape Leewin.

"The Cape Leeuwin Lighthouse is a lighthouse located on the headland of Cape Leeuwin, the most south-westerly point on the mainland of the Australian Continent, in the state of Western Australia.
Opened with great ceremony by John Forrest in 1895, the lighthouse has since been automated. The lighthouse, besides being a navigational aid, serves as an important automatic weather station. The lighthouse's buildings and grounds are now vested in the local tourism body and the single (1960s) and double (1980s) communications towers that were north-west of the lighthouse, seen in older photographs of Cape Leeuwin, have been removed.

The nearest functioning lighthouse north of Cape Leeuwin is the much smaller Cape Hamelin lighthouse, just south of the Hamelin Bay camping area. The International Lighthouse Day was celebrated at Cape Leeuwin lighthouse for the first time in 2004."

Kami tidak melepaskan peluang untuk memanjat rumah api ni. Kalau nak masuk ke dalam rumah api ni, perlu dibawa oleh staf mereka. Sambil memanjat ke atas, staf mereka akan menerangkan maklumat dan sejarah berkenaan dengan Cape Leewin ni. Bayaran masuk tak ingat lak tapi staf tu baik lak, kasi diskaun pada kami. Kalau kita tak nak masuk ke dalam rumah api ni, sekadar pusing-pusing di kawasan sekitar, kadar bayaran lebih murah sedikit.
Mengah ok memanjat tangga nak sampai puncak rumah api tu...huhu. Tapi berbaloi bila dapat tengok pemandangan laut yang sangat luas.

Yang menariknya, di sinilah pertemuan antara Southern Ocean (Lautan Selatan) dan Indian Ocean (Lautan Hindi)

Tengah dengar penerangan dari staf Cape Leewin

Pemandangan dari atas rumah api

Kami meneruskan perjalanan balik. Kami singgah di Flinder Bay, tak jauh dari Cape Leewin. Tapi tak berhenti pun..sekadar lalu melihat kawasan. Tak sempat pun nak snap gambar sekeping dua. Adoyaiii rugi betul la. Cantik, damai dan tenang kawasan ni. Flinder Bay adalah merupakan kawasan pantai dan terdapat penempatan penduduk di sekitarnya. Kalau ke sini pada awal bulan Jun, kita berpeluang melihat ikan paus bermain-main di kawasan pantai ni. Wahhh sangat menarik kan.

Kami teruskan perjalanan balik ke bandar Perth. Sebelum itu, kami merancang untuk singgah di chocolate factory di Margaret River. Bila tiba di Pekan Margaret River, kebetulan ada tourist information di situ. Kami pun berhenti dah bertanya lokasi kilang coklat tersebut. Yang kami perasan, setiap bandar di Perth ni mesti ada tourist information. Bagus kan. Memudahkan pelancong backpackers macam kami ni. Orang-orang di sana pun semua baik dan ramah.

Bila dah tahu lokasi kilang coklat tersebut, kami meneruskan perjalanan ke sana berpandukan peta yang diambil dari tourist information tadi. Rupanya ada 3 kilang coklat di Margaret River ni (seperti yang ditandakan warna oren oleh staf tadi). Tapi yang paling terkenal adalah Margaret River Chocolate Company.

Di sini kami membeli beberapa jenis coklat. Walaupun rambang mata sebenarnya, rasa macam nak beli semua je haha. Harga coklat di sini ok la, murah juga...masih mampu lagi. Ohh sila jangan convert ke RM, nanti korang akan rasa baik beli coklat di Langkawi je kan...kan..

Di sini juga kita boleh melihat proses coklat dibuat melalui chocolate window. Dalam ni boleh nampak pekerja bersama mesin-mesin membuat coklat. Setiap hari mereka ni akan membuat coklat berlainan. Di sini juga anda boleh mencuba coklat yang disediakan secara percuma. Oh ye, pengunjung juga boleh makan dan minum di cafe yang terdapat dalam ni. Tergugat iman...nyum, nyum sedap semuanya (eh...tgk gambar pun dah nampak sedap). Kami pun beli minuman sambil lepak-lepak di cafe ni. Semestinya beli minuman yang berasaskan coklat, heaven rasanya ^_^. Masa nak beli tu, siap tanya pekerja tu 'no alhocol isn't?...'No, no' jawab pekerja tu...bukan apa..risau jugak kan bab-bab makan ni kan kat negara orang.

Lepas melepak seketika, kami meneruskan perjalan ke bandar Perth. Dalam perjalanan, kami singgah ke Busselton Jetty. Memusing-musing nak cari jeti ni, adoiii buang masa je rasanya. Masa ni GPS tak dapat membantu kami pun. Eh, kalau tak sesat, tak mencabar pulak kan. Bila dah berhenti tanya 2-3 orang, baru jumpa. Moralnya, malu bertanya sesat jalan. Tapi kami bukan malu bertanya, cuma masa ni cuaca dah hujan, malas lak nak berenti hehe....

Bila sampai di Busselton Jetty ni, ramai juga pengunjung yang tengah bersantai-santai. Memang tenang je tempat ni, kat kawasan laut la katakan. Masa ni hujan dah turun rintik-rintik. Ish, spoil betul la...dah la nak cari tempat ni sampai sesat, bila dah jumpa tak dapat sampai sampai hujung jeti. Jeti ni memang panjang dan merentasi laut. Kami sempat posing di tepi-tepi jambatan. Kita boleh sampai ke hujung jeti dengan menaiki tren. Kadar bayaran tak ingat la pulak. Tapi kalau tak nak naik tren dan korang rasa kaki tu mampu berjalan jauh, silalah gunakan kaki anda sahaja. Selain tu, pengunjung juga boleh melihat pemandangan di bawah air (underwater). Maklumat lanjut mengenai Busselton Jetty di sini.

Boleh beli cenderahati di sini

Bila hujan dah turun, kami bergegas ke kereta. Sebelum tu kami singgah ni kedai cenderahati. Seharusnya beli fridge magnet kan. Kalau ikut itenary, selepas ke Busselton Jetty, kami akan ke Lake Clifton untuk tengok trombolites ataupun living rocks. Macam menarik je.

Tapi memandangkan perjalanan ke Perth masih jauh dan cuaca yang hujan lebat, terpaksa la kami skip Lake Clifton ni. Kami perlu menghantar kereta ke Bayswater sebelum pukul 5.30 petang. Bila dah sampai ke bandar Perth, keadaan jalan masa tu sangat jem. Tersangkut-sangkut, mungkin sebab waktu tu selepas office hour, orang dah balik keje kan. Nampaknya memang kami tak sempat nak hantar kereta petang tu juga. Kami buat keputusan untuk hantar pagi esok. Masa tu redha je la kalau kena late charge ke kan.

Kami terus ke bandar perth untuk check in di Criterion Hotel yang telah ditempah secara online [link]. Hotel ni terletak di Hay Street, betul-betul di tengah bandar Perth. Masa ni rasa mencabar sangat. Kami sesat hampir 2 jam...huhu. Rupanya di bandar perth ni ada 2 nama jalan Hay Street. Dalam GPS, hanya tunjukkan hay street yang bukan kami nak pergi. Entah kenapa GPS ni tak dapat detect Hay Street yang terletaknya Criterion Hotel. 2 kali tanya orang di situ, barulah jumpa. Memang jauh Hay Street 1 dan Hay Street 2 tu. Memusing-musing satu bandar tu. Adooiiii, sabar jer la...dah la penat, sesat lak dalam bandar. Dah la dalam bandar perth ni banyak jalan one way, tu yang berpusing-pusing. Kepala pun sama berpusing gak ni.

Lega bila dah jumpa Hotel Criterion ni. Hotel ni tiada kemudahan parking, so kami kena letak kereta di Wilson Parking. Kadar bayaran boleh semak di sini. Nasib baik tak jauh sangat dari hotel ni. Kalau tak penat jugak nak menapak kan dengan mengangkut semua beg. Kami booked bilik Quad (dua katil double) dan minta 1 katil extra. Kadar bilik kami adalah AUD195 bersamaan RM 649.35 untuk satu malam (w/o breakfeast)....huhuhu...ni kalau dok hotel kat M'sia ni dah dapat bilik suite executive dah ni...
Sebenarnya kat Perth ni banyak je hostel yang macam kami duduk di Cervantas dan Augusta tu, tapi bila pikir balik, beza harga tak berapa jauh sangat...kami rasa lebih selesa duduk di hotel kali ni. Bilik air pun tak perlu nak kongsi-kongsi dengan pengguna lain. Lagipun kami menginap selama 3 hari di hotel ni, keselesaan diutamakan dulu :-)

Lepas check in, masuk je bilik masing-masing rasa nak pengsan....Malam ni makan nasi bersama kari ayam dan tomyam sayur. Alhamdulillah, kenyang dan mata pun dah berat.....

Ni la rupa bilik kami....simple je biliknya
Continue day 4.....

Kembara di bumi Perth - Day1
Kembara di bumi Perth - Day2
Kembara di bumi Perth - Day3
Kembara di bumi Perth - Day4
Itenary ke Perth

1. huahuahuahua...... gigih yer nk siapkan citer bab pi Perth....teruskan usaha anda hehehe.

2. mestilah gigih...pasni nak review cite korea lak hahaha [nak kasi u jelesss]

3. 'makan nasi bersama kari ayam dan tomyam sayur'...masak dalam bilik guna rice cooker ke?

1. kari ayam dlm tin tu panaskan je...dan sayur kami beli di kedai ms nak meluncur pasir tu. bawa kiub tomyam dari msia lagi...masak guna rice cooker je.

4. assalam. nak tanya dari augusta balik ke perth berapa jam ye.