kali ke-2 minum air gula



25.01.2017

29weeks

tak banyak dapat dicoretkan pengalaman mengandung kali ni...
kalau dulu setiap kali check up, mesti update dalam blog...buat kenangan untuk diri sendiri...
tapi kali ni, kesibukan tugas harian menyebabkan sukar sangat nak update blog...

cepat masa berlalu, hari ni kandungan dan menjangkau 29w (7 bulan)
check up kali ni kena lagi minum air gula untuk kali ke-2...
entah la kenapa mengandung kali ni sampai dua kali kena telan air manis tu...
nak kata berat badan naik mendadak tak juga...
berat badan aku hanya naik 1kg sebulan je, sampaikan nurse tulis dengan pen merah kena naikkan 2kg sebulan....
nak kata ada sejarah penyakit kencing manis, takde pula...
family belah mak abah pun takde...adik beradik pun takde juga...
result 1st minum air gula pun ok...normal je...takde GDM pun...
tak pasti la sekarang ni memang prosedur kena minum air gula 2 kali...
hmmm mungkin faktor umur kot...tak pasti....
dah mengandung umur 35 tahun ni, risiko tu mungkin ada..
so aku turutkan juga la kata nurse suruh minum kali ke 2..untuk kebaikan aku juga...
kalau mengikut kata doktor tempoh hari, aku tak perlu minum lagi melainkan ada kes2 tertentu 
macam berat berat badan naik mendadak...

seperti biasa, nak minum air gula kenalah puasa kan....
aku ni bab minum air gula tu aku ok je...bole je minum...
takde la rasa nak muntah ke apa ke...
cuma yang aku tak boleh tahan tu....berlaparrrr....
adoiiii seksa weeiiii rasanya nak tunggu 2 jam selepas minum air gula tu....
psl perut lapar la aku rasa berpusing-pusing kepala ni....bergolak dalam perut....rasa nak muntah...

lepas setel minum air gula, check urin dan kena jumpa doktor untuk scan untuk tengok kedudukan baby...
so far alhamdulillah, ok semuanya...
doktor juga tanya sama ada aku dah tahu jantina ke belum...
aku jawab dah tahu, tapi nak tahu lagi...hehehe
ni doktor yang ke-4 bagitau jantina yang sama....
harap2 tepat la ramalan doktor tu...
tapi perancangan Allah tu lagi tepat kan...
aku sebagai ibu tak kisah mana-mana pun....yang penting anak aku sihat dan sempurna...

setel check up hari ni dalam pukul 11.30 pagi...
dah masuk 3rd trimester ni. lepas ni check up kena 2 minggu sekali pula...
aku pun dah dapatkan refer letter dari doktor di KK untuk buat appoinment di PPUKM pula....
cam biasalah, tempat peberet aku untuk bersalin...
semua anak2 aku cap PPUKM hihi....

doakan semoga semuanya berjalan dengan lancar yer....
serius kali ni aku sangat berdebar....
macam nak bersalin anak pertama je...
maklumla dah 3 tahun tak beranak....macam dah lupa sakit tu macam mana...hahaha
tu yang rasa nerbes semacam pula...

Comments

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu