yuran pendaftaran Tadika PASTI 2017


aku saje nak share untuk rujukan aku juga nanti...
maklum la umur semakin meningkat, banyak benda cepat lupa...
sebab tu aku suka tulis dalam blog, senang nak refer nanti...

sebelum ni aku hantar kakak awliya ke Little Caliph...
hmm paham2 je la yuran pendaftaran LC ni mencecah ribu-ribu juga huhu....
memandangkan tahun ni aku hantar kakak awliya dan adik adeya ke sekolah.
2 orang sekali, so nak kena cari tadika yang yurannya berpatutan....

masa tu aku dah bayar duit booking pendaftaran sebanyak RM200 di LC...
tapi terpaksa membatalkan niat nak sekolahkan mereka di sana...
masa ni yuran pendaftaran untuk 2 orang sebanyak RM 4,200...
huhu...macam nak masuk universiti kan...
sedih juga nak tukarkan kakak awliya ni sekolah lain...
maklum la, dia dah sayangkan teacher-teacher dekat LC tu...
sampaikan nak daftar sekolah PASTI ni pun dia sebutkan nama teacher di LC
alahaiii...sedey lak mama tak dapat sambungkan kakak awliya sekolah di sana...

tahun ni juga aku akan lahirkan anak ke-3 [insha allah],
maka banyak benda aku kena pikirkan dari segi bujet...
so tahun ni aku mengambil keputusan untuk hantar anak-anak ke Tadika PASTI..
sebelum tu kena pergi survey dulu kan...

2 minggu sebelum buka sekolah, aku pun survey tadika PASTI ni..
syukur masih ada lagi kekosongan..
terus kami tanyakan yuran pendaftaran semua dan bayaran yuran bulanan...



total yang kami kena bayar adalah RM660 / seorang..
yuran ni termasuk untuk bayaran bulan Nov 2017 nanti...
untuk 2 orang kami kena jelaskan RM1320..
alhamdulillah masih dalam bujet kami, dan tak terasa berat sangat untuk bayaran bulanan tu...

aku pula ambil tambahan bayaran overtime untuk sebulan sebanyak RM30/seorang
sebab biasanya aku akan ambil anak2 lambat sedikit...tak sempat sampai ke sekolah pukul 6.00 pm...
kalau pengiraan harian sejam ot adalah RM5..
so kalau aku aku ambil untuk sebulan punya lebih jimat...

yuran setiap PASTI juga berlainan bergantung pada pengurusan sesebuah PASTI tu...
di ofis aku ada juga rakan-rakan yang hantar anak mereka ke PASTI dan dari situ baru aku tahu bayaran yuran tak sama...
ada juga PASTI yang separuh hari sahaja [tiada daycare]


alhamdulillah, anak2 pun ok je tadika ni...
yang penting anak2 happy, dapat cikgu2 yang baik, dan anak2 dijaga dengan baik..
dapat menuntut ilmu yang tenang...
sekolah murah atau mahal tu tak penting...
yang mahal tak semestinya bagus, dan yang murah tak semestinya tak bagus kan...


Comments

  1. As salam puan..mcm mana yer bg oendapat puan setakat ini..ok tak hanta ank ke pasti ni? Sbb ank su msuk tadika jgk thun depan.mmg tgh dilema pilih antara LC dgn PASTI..nk mtk pandangan puan sndri..terima ksih

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejujurnya saya memang sukakan LC...klu su ada bujet, bolehlah hantar ke LC. mmg berbaloi dengan apa yg dibayar. anak sy masuk sekolah memang zero, tak tau membaca apa2 cuma kenal ABC je la tapi 3 minggu sekolah di LC dah mcam2 dia boleh baca....surah2 lazim dah hafal. 3 bulan sekolah dah boleh membaca 2 suku kata...tapi PASTI pun ok je, lebih tekankan kepada islamik education..solat, hafazan, doa2...cuma tak ditekankan sangat english...yang penting pastikan anak2 kita seronok belajar dkat sekolah...

      Delete
    2. Salam puan. Boleh tahu puan hantar LC mana. Saya bercadang untuk hantar anak saya juga.

      Delete
  2. As salam puan..mcm mana yer bg oendapat puan setakat ini..ok tak hanta ank ke pasti ni? Sbb ank su msuk tadika jgk thun depan.mmg tgh dilema pilih antara LC dgn PASTI..nk mtk pandangan puan sndri..terima ksih

    ReplyDelete
  3. Salam puan...boleh saya tahu anak puan pasti di mana ya?

    ReplyDelete

Post a Comment

hanizamhuri@gmail.com

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu