Check up HUKM @ 35w

Setelah seminggu amik appointment, so hari isnin aku kena g check up di HUKM.
Appoinment aku pukul 10 pagi, tapi pukul 9.00 pagi aku dah sampai.

Tunggu dalam 10 min untuk ambil no. giliran.
Masa ni kat kaunter aku serahkan GL sekali.
Then timbang berat dan ambil tekanan darah.
Pastu g ambil sample air kencing.
Dah selesai semua tu, kena tunggu lagi untuk masuk bilik scan pulak.

Alhamdulillah, kedudukan baby pun dah kat bawah.
Di tempat laluannya.
Berat baby masa ni 2.3 kg.
Gender baby???
Dah tau hari tu masa buat scan kat Klinik Sofea
tapi kali ni saje tanya lagi, nak confirmkan sekali lagi.
Nak tau ke??? [walaupun korang tak nak tahu pun kan...kan...]
Eh, tapi nanti la ek tggu baby kuar.. - nak kasi surprise dulu
Bila dah selesai scan, kena tunggu lagi untuk masuk bilik doc pula.

Dalam bilik doc, kena tanya beberapa soalan utk direkodkan.
Doc perempuan India. Baik doc ni, mesra juga dgn patient.
Kemudian dia suh aku baring, nak cek perut pula.
Bila check denyutan jantung, doc kata jantung aku gerak laju.

Doc: Eh awak ni tengah takut ke, atau tengah penat, ke tengah lapar???
Aku: Takde lah doc, saya tak rasa apa2 pun. Nak kata lapar, dah makan tadi. Tapi lepas bersalin anak pertama dulu saya memang ada masalah ni, nadi saya jalan laju.
Doc pun terus cek nadi aku.
Doc: Ermmm....ok, boleh bangun.

Duduk semula dekat meja doc, doc tulis semua rekod kat fail aku tu.

Doc: Next week awak datang amik darah ye, nak check sama ada awak ni ada masalah tyroid ke tak. Sebab denyutan jantung ni awak ni laju sangat.
Aku: blurrrr..... 

Doc tanya berat aku sbelum mengandung berapa.
Doc suruh datang minggu depan 7/10 untuk buat MGTT dalam erti kata lain minum air gula yang 'sedap' tu.
Adoiiiii....ingatkan dah terlepas dari seksaan ni.
Aku lagi sebulan je nak bersalin.
Selalunya minum air gula ni awal2 preegy ngan masa kandungan 7 bln kan??
Errrkkk...sebab berat badan aku naik sangat ke???
Walaupun ni anak kedua, aku tak pernah lagi minum air gula.
Buat check up kat KK pun xde lak minum, maybe aku takde sejarah keluarga yang ngidap kencing manis.
Tapi setahu aku, sekarang ni ibu mengandung memang diwajidkan minum air gula ni kan.
Tapi aku pelik nape kat KK tpt aku check up tak perlu minm...
Eh...menang aku tak pernah nampak orang minum pn kat situ...*musykil*

Dari apa yang mber aku cerikan, macam mengerikan je minum air gula tu...
Risau gile weiiii.....
Tapi nak buat camne, terpaksa juga aku tempuh..*nangis*

Bulan ni aku kena 3x dtg HUKM.
Dulu masa preegy kan awliya, aku datang sekali je.
Pastu continue check up di KK.
Tapi kali ni aku kena dtg sampai 3x pulak...
Ko tau je la HUKM tu, parking pun susah.
Nasib baik asben aku antar amik.
Tak larat dah aku nak drive.

Ayat doc yang terakhir, nanti pas bersalin anak kedua ni...awak merancang tau...
Kehkehkeh....baiklah doc, anak ketiga mmg saya nak jarakkan.
Saya pun nak rasa rehat juga.
Mencabar weeeiii....klu preegy anak tengah melasak lagi...
Apapun, anak2 adalah segalanya....mereka adalah NYAWA kami.



p/s:: mengharapkan waktu lambat berlalu supaya lambat tempuh minggu depan...........

Comments

  1. done follow u.. follow me back ye.. tq.. i pn ngah preggy 37 week.. sedang menghitung ari.. bedebar2 lak rase.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai azura...tq sudi singgah blog i...i follow u back...leh kita kongsi citer kan. smga Allah permudahkan urusan kita nanti...in sha allah..berdebar2 kan...

      Delete

Post a Comment

hanizamhuri@gmail.com

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu