menu makanan awliya hari ni

Sekarang tgh tggu check up di klinik O&G HUKM. Bosan sorang2, en asben xleh nak teman sbb kena masuk keje. Boleh hantar n ambil jer..

Sambil tggu ni, update la blog utk hilangkn bosan. Cam biasa, klu nk bersalin di hukm ni...kita kenabbuat check up kat sini sekurang-kurangnya sekali. So mggu lepas aku dtg sini utk dptkan tarikh oppoinment utk check up.

Eh..hari ni bukan nk citer psl check up ni.
Tu sekadar intro jer hehe.

Hari ni nk share psl menu si kecik yg aku buat pagi ni. Dah lama tak kongsi menu kan. Memang pening nk sediakan menu anak ni. Bukan semua benda dia boleh mkn kan mcm kita ni. Boleh dikatakan hari2 ngadu kat asben 'nak msak apa ek utk awliya'?tolong la kasi idea....huhu

Kdg2 stress juga bila penat2 msak....anak mkn 3-4 suap jer...isshhhh sabar je la wahai anak!!!

Sehingga skrg umur awliya dah nk masuk 1 tahun 4 bln, aku masih bekalkan nasi ke rumah pengasuh. Setiap pagi bgn pukul 6 utk memasak. Aku dah jarang bagi awliya mkanan yg disejukkan dlm fridge. Dulu aku slalu msk bubur awliya sblm masuk tido dan letakkan dlm peti sejuk. Pg esoknya bolehlah aku bgn lewat skit. Sbb cuma panaskan semula je. Tp lama2 aku rasa kesian pulak dkat anak, asik mkn makanan xsegar je. Jadi aku korbankan sedikit waktu tido, bgn awal utk msak setiap hari. Fuuuhhh semangat kena kental. Utk asben pun aku rasa xkental msk utk dia diawal2 pagi kahkah...

Bgn pagi tadi aku masakkan :

-nasi goreng
-telur goreng
-sosej (direbus dahulu dan digoreng sekejap dgn minyak sikit)
-sup ayam


Sekarang awliya dh mkn macam2 juga. Dulu sblm umur setahun aku tak guna lansung garam dlm masakkan dia. Tapi skrg aku guna juga tapi dlm kuantiti yg sikit. Masih control di situ, sekadar bg rasa masin sikit. Walaupun sepatutnya dh umur 2 tahun ke atas baru bole guna garam kan.

Ye la, kdg2 kitaorg mkn kat luar...awliya pn mkn juga apa yg kitaorg mkn. Dah tentu masakkan tu ada garam kan. if kedai tu ada jual bubur, aku prefer beli bubur utk dia.

cuma yg aku perasan skrg, awliya dh kurang mkn nasi. Klu mkn nasi sikit jer. Dia lebih suka mkn bihun goreng ke, spageti ke, mee ke...pendek kata mknan panjang2 la..hihi...klu mkn makanan, dia lebih suka suap sendiri..siap buat bunyi nyum...nyum...haha kelakar tul.

mlm tadi aku pun buat spageti. Berselera dia mkn...xper la xmkn nasi, janji kamu mkn juga ye anak...dah la bdn halus je (ikut mama la ni...errkkk ye ke mama halus??? ngeh ngeh    *dah sejam kat klinik ni...tggu turn masuk bilik scan pulak...fuhhhh ngantuk weiiii !!!@



Comments

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu