cuti-cuti Langkawi::jalan-jalan cari makan

ok kali ni share tempat kami mengisi perut sepanjang berada di Langkawi.
sebenarnya banyak tempat makan yang aku dah list down untuk pergi terjah...
itupun berdasarkan carian google....
tapi tak dapat nak pergi semua la...
takpe...takpe..next time bole try lagi kan....


EE Burger & Trimula Cafe
Malam  kami sampai, lepas check in hotel bahagia, kami try makan di sini...tak jauh pun dari hotel...masa ni dah pukul 11 malam gak...orang tak ramai sangat, so order dapat sangat cepat...kedai ni tutup pukul 12.00 malam..



kasi zoom skit.....

spageti cabonara nampak menarik....bila rasa memang sedappppp....abis anak aku makan...
maknanya memang sedap la...anak aku ni jenis susah nak makan tapi kalau makanan tu menepati tekak diaorang, memang akan abis...



burger daging special untuk aku...siap ada kentang goreng...rasa ok la, biasa je....tapi abis juga aku makan....



char keau tiau untuk asben....nampak je simple macam tu tapi sedapppp weeiiii.....
kat kl pun susah nak jmpa char keau tiau yang sedap [pada tekak aku] tapi pada aku yang ni memang menepati tekak aku...rasa sekali terus cakap sedappp..kalau special ada telur mata sebijik, kalau yang biasa takde telur. udang pun besar dan banyak gak. sampai aku asik paw keau tiau asben aku ni je...haha sian dia makan sikit :):) nasib la dapat bini kuat makan ooiii...
nak order sepinggan lagi macam dah kenyang. kang membazir lak...jangan ikut amalan syaitooonnnn!!! haha

tempat ni pada aku memang recommended pada sesiapa yang nak try makan kat sini....
ni berdasarkan menu yang aku try la kan...menu lain aku tak tahu..
tapi 1st impression tu penting...kalau dah pertama kali kita rasa sedap, ini akan membuatkan kita akan rasa nak makan lagi di situ...

asben aku siap ajak makan sini lagi malam esoknya cuma aku yang taknak sebab nak try makan tempat lain la pulak kannnn....kata nak jalan-jalan cari makannn...kena la pelbagai betul tak???

staff di sini pun friendly...dari segi harga pun berpatutan...tak la mahal sangat. untuk menu kami:
- char keau tiau special - RM5.50
- spegati cabonara - RM10.00
- daging burger special - RM4.10
- air fresh oren - RM3.50
- air laici - RM3.50
- teh o suam - RM1.20

total semua: RM27.80


Restoren Haji Ramli (Pantai Cenang)
Hari kedua kan kami menginap di Pantai Cenang, malam tu kami try makan di Restoren Hj Ramli sebab asben aku malas nak kuarkan kereta nanti susah nak dapat parking katanya. Kalau dari Malibest resort tu tak jauh pun jalan kaki....ada la 5min je...
Ramai juga yang rekemen restoren ni di dalam blog dan ada juga beberapa bad review pasal restoren ni..tapi apa salahnya try kan...barulah tahu ok ke tak....

Masa ni memang kami tahap kebuluran....lapar gilerrr....
malas nak order seafood sebab nak cepat kan....so kami order masakan panas....
so review aku kali ni....confirm aku tak datang dah!!!!


aku order nasi goreng ayam....harga RM8.00...
ayam keras kejung tak tau la ayam bila tu.....takpun goreng lamaaaa sangat...
korang nengok gambar pun bole tau ayam ke kayu tu hahaha
nasi tawar takde rasa apa-apa...
walaupun masa ni memang lapar gilerrr....tapi aku jadi tak lalu nak makan weeeiiii...
lansung tak menyelerakan....
teh tarik yang aku order pun masa bagi kat aku dah hampir sejuk airnya....
aku tak kisah mahal sikit tapi biarlah sedap kannnn.....

asben aku order nasi goreng USA...harga RM15.00...
aku tak selera nak snap gambar....dah spoil mood....
rasa biasa-biasa jeee......

untuk anak-anak, aku order mee goreng....harga RM6.00
hhmm xtau la nak cakap macam mana.....kuatnya lada sulahhhh..
makan mee tu memang rasa lada sulah jeee...
anak aku tak nak makan walaupun pada mulanya diaorang nampak excited nak makan....
hhmmm membazir jeee...
aku nak abiskan pun takde selera dah....
sebelum balik bilik aku belikan roti je untuk anak2 alas perut...

 menu kami:
- nasi goreng USA - RM15.00
- nasi goreng ayam - RM8.00
- mee goreng - RM6.00
- air laici
- teh tarik
- nescafe ais

total:: RM36.20

ni masakan panas, kalau masakan seafood tu maybe sedap kot sebab ramai kata seafood di sini sedap dan hrga berpatutan.


Restoren Kelibang Seafood (Kuah)



malam ke ketiga (malam terakhir sebelum balik kl), aku cadang nak makan best sikit...
kami ke Kuah untuk makan dan lepas tu cadang nak ronda-ronda abiskan minyak kete yang banyak lagi tu....:)
restoren ni betul-betul di tepi jalan besar,
dulu pernah makan sini, so kali ni nak try makan lagi...
kali ni kami order siakap 3 rasa, sup ayam, kailan ikan masin, udang goreng tepung....dan nasi putih 4 pinggan..
pada aku sedap juga, tapi asben aku kata biasa je....
tapi abis juga aku tengok dia makan semua....hihi

total:: RM40++ (tak sampai RM50)
murah kannn....


Singgah Rasa D Sainaz (Kuah)
Kedai ni terletak berdekatan dengan Pasaraya Langkawi Saga (area kedai HIG yang lama)
Kami try makan sini sebelum bertolak ke airport....
masa ni main terjah jeee....takde dalam list pun....
tertarik sebab nampak signboard kedai tulis BAWAL GORENG PANAS...
set ni harganya RM10 termasuk air sirap...
ikan bawal tu akan digoreng masa kita order, bukan digoreng siap-siap yee...
perghhh sedapnyaa  bawal panas-panas....
kari dan kuah kicap tu pun memang sedap...
terbaik laaa...
total kami makan kat sini tak ingat lak....tapi memang murah laaa....

selain menu ni, ada beberapa set menu yang lain...
asben aku makan nasi campur...




adeya makan nasi+sup ayam+ikan goreng


Restoren Kak Yan Nasi Campur
Sebernarnya nak makan try makan dekat sini..
bila google nampak macam menarik je sebab sediakan nasi campur dengan pelbagai pilihan lauk pauk....
Restoren ni terletak di Ulu Melaka, kami pakai waze je...alhamdulillah tak sesat...
Dah sampai pun, tengok-tengok tutup pulak....takde rezeki...
so korang jangan la pergi hari RABU yeee.....confirm TUTUP

satu lagi tempat makan tengahari di kuah juga tapi tak ingat nama kedai....so abaikan la yang tu.

ok la, ni je tempat makan yang sempat kami terjah....ada 2 hari waktu lunch tu kami skip sebab kenyang makan breakfeast...so tak banyak la tempat jalan-jalan cari makan yang kami terjah.
insha allah next time ada rezeki ke Langkawi lagi, boleh try kedai lain pula....
post aku ni tak berniat nak burukkan mana-mana restoren...
ini hanya sekadar REVIEW aku sahaja ikut pengalam aku.....lain tekak lain citarasa....
maybe pada aku tak sedap...pada korang sedap...dan sebaliknya...
seeloknya korang cuba dan rasa sendiri...tepuk dada tanya selera...

Comments

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu