kronologi bersalin: kehadiran PUTERA yang dinantikan

Alhamdulillah....aku dah selamat melahirkan baby lelaki pada 30.03.2017 pada pukul 9.55 pagi di Pusat Perubatan UKM (PPUKM).
ini adalah 4th pregnancy aku...3rd pregnancy aku dulu mengalami keguguran...aku pernah ceritakan di SINI...
janji Allah itu benar...setiap yang berlaku ada hikmahnya...
dan inilah hikmah yang Allah kurniakan padaku..
menganugerahkan 'putera' yang kami sekeluarga nantikan...
akhirnya Allah makbulkan doa aku dan suami...
Syukur dipermudahkan semuanya...

cepatnya masa berlalu, lagi 8 hari cuti bersalin aku akan berakhir...
kali ni aku ambil cuti bersalin 2 bulan sahaja..
ada baki lagi 2 bulan...hhmmm reserved untuk yang seterusnya (eh???) hahaha...

Seperti biasa, aku akan catatkan pengalaman bersalin aku dekat blog ni..
buat kenangan.....


28.03.2017
kandungan sekarang dah masuk 38 minggu..
ikutkan due date aku pada 12/4/2017....2 minggu lagi...
tapi hari ni masa nak mandi, dah keluar tanda lendir berdarah...tapi sikit je..
tanda darah sama seperti aku bersalinkan awliya dan adra dulu...
masa ni takde rasa sakit pun lagi...
aku agak mesti dalam esok lusa aku akan bersalin...
jadi aku pergi keje seperti biasa..

29.03.2017
aku bersiap-siap untuk hantar anak-anak ke sekolah dan terus ke tempat kerja.
dalam hati aku berdoa jangan la bersalin time waktu kerja kat opis hee...sebab banyak benda nak disetelkan sebelum cuti bersalin ni.
kalau nak bersalin pun biarlah lepas waktu kerja...
eehhh bole lak nak pilih2 yee....kalau baby nak keluar, anytime dia boleh keluar kann...
masa ni sakit contraction dah mula terasa tapi sekejap-sekejap dan jarak waktu yang panjang...

naluri hati aku rasa aku akan bersalin sama ada hari ni atau esok.
so sampai je office, aku terus setelkan keje dan kemaskan workstation.
kadang-kadang sakit contraction tu menjelma juga.
berkerut juga muka tahan sakit sampai ada kawan office yang perasan.
'Ehhh...hani nape ni?? Nak bersalin dah ke??'
aku pun dengan confident jawab 'belum lagi...sakit sikit-sikit je' sambil masih lagi boleh senyum :)

waktu lunch, aku pun turun makan ke cafe dengan kawan2...
masa ni dok cite dengan diaorang aku dah mula sakit dan tanda dah ada....
diaorang pun apa lagi bising suruh aku balik dan pegi hospital cepat..
aku pun ambil keputusan kalau sakit makin terasa, aku akan ke hospital petang tu juga..
lepas je makan, sakit contraction dah semakin hilang....
mungkin sebab kenyang kot, baby pun terus tido [agaknya] haha....
so aku anggap tu cuma braxton hick kot...contraction main-main....bole lak gitu hihi...

tapi lepas balik keje, elok je sampai rumah aku mula rasa sakit balik...
kali ni makin terasa kesakitannya dan makin kerap...
hhmm nampak gayanya, baby dah on the way nak keluar tu...
aku terus whatapps ke pengasuh anak2 aku dulu, minta dia jagakan anak aku sekejap kalau
aku nak bersalin tengah malam atau subuh nanti...
aku cuba menahan sakit...
dalam pukul 11 malam, aku pun masuk tido sebab nak tidurkan anak-anak sekali...


30.03.2017
aku terjaga pukul 4.30 pagi sebab sakit contraction makin terasa dalam setengah jam sekali.
masa ni memang dah tak selesa nak tidur..
aku mula kemaskan beg...
tengok tu, dah 38minggu pun masih belum ready...
dah nak bersalin baru terhegeh-hegeh nak buat...hakhak
dah setel beg, sambil menunggu waktu subuh..aku buat senaman sikit bagi memudahkan bukaan.

aku berharap sangat aku sempat hantar anak-anak dulu ke sekolah. 
bila asben aku tengah bersiap, aku bagitahu nak ke hospital sebab dah sakit sangat
masa sampai di sekolah, rasa macam sayu dan sedih sangat nak tinggalkan anak-anak.
cium diaorang dan siap cakap mama nak pergi hospital, nanti kakak ngan adik jumpa baby ye...

sakit makin terasa sangat-sangat..
dah la pagi-pagi ni jalan jem..time orang nak pergi keje katakan...
jauh pulak perjalanan aku rasa...sakitttt weeiiii...
sambil tu aku maklumkan pada bos dan kawan2 rapat melalui whatapps yang aku mula bercuti bersalin...

sampai hospital, aku terus ke kaunter pendaftaran.
nurse amik tekanan darah, amik suhu badan dan minta aku buang air kecil untuk ambil urine..
kemudian masuk bilik pemeriksaan untuk check ctg..
masa ni contraction dah semakin kuat...uuisshh sakit masa ni yang tak tahan...
dari terlentang, nurse suruh aku mengiring sedikit bagi mengurangkan kesakitan..
sambil melayan contraction, datang sorang doc lelaki dok tanya macam-macam soalan...
dari gaya dia tanya soalan macam doktor pelatih je..
masa ni macam stress gak, dah la tengah sakit...nak jawab soalan lagi kannn....
padahal semua yang dia tanya tu dah ada dalam rekod fail aku dekat PPUKM ni...
tapi takpe lah layan je la, kot-kot boleh lupakan sekejap kesakitan aku ni...

hampir 1 jam juga aku melayan contraction, kemudian datang doktor perempuan cina,
check bukaan dah 4cm..
dia maklumkan pada aku contraction pun dah semakin kuat..
dah tiba masanya aku perlu dihantar ke labour room..
fuhh masa ni aku rasa legaaa...dah tak tahan rasanya layan contraction tu...

masa ni asben aku pun ikut sekali...
aku diminta naik wheelchair untuk ke labour room...
nurse tanya sama ada aku masih sakit atau tidak..

nurse: 'sakit lagi ke puan....sakit biasa ke sakit nak meneran'?
aku: 'sakit biasa je nurse'

otw ke labour room, aku rasa sakit dah lain macam....dah rasa baby macam dekat bawah dah..

aku: 'nurse, saya rasa macam nak bersalin dah...rasa nak meneran'
nurse: 'eehhh, tunggu dulu....tunggu sampai labour room...tak jauh dah ni'

aku pun cuba menahan...fuhhh...fuuhh cepatlaaa sampai labour room...
rasa macam jauh sangat perjalanan...padahal satu tingkat je...haha

masuk je labour room, nurse yang tolak aku tadi terus inform dekat nurse yang bertugas di LR yang aku dah sakit nak meneran...
pergghh apa lagi kelam kabut la dibuatnya...
terus masuk bilik..

nurse 1: 'sempat ke nak salin baju ni hospital ni'?
nurse 2: 'sempat ni...awak tahan dulu ye...'

sekali lagi aku kena menahan.......terketar-ketar badan rasanya...

sekali 2 orang nurse tolong tukarkan baju untuk aku...haha...
aku tadah badan je laaa...
elok je salin baju, aku pun baring...terus aku rasa kepala baby di laluan keluar...
nurse check bukaan dah 7cm..
masa ni nurse tanya aku mana asben aku..
aku kata kat luar tengah register
ikut pengalaman aku yang lepas, nurse akan panggil asben untuk tengok masa kepala baby di laluan keluar tu..
kali ni tak de rezeki asben aku nak tengok, baby nak keluar sangat2 dah ni..
tak sempat tunggu ayah dia masuk bilik huhu
masa ni aku dah lupa lak cara nak teran..seriussss weiii...
boleh lak aku tarik napas pastu g hembus...
sepatutnya tarik napas, lepas tu tahan napas dan teran...
hehe...terkonpius lak dengan cara menahan sakit contraction..

barulah aku teringat...haha...2 kali teran...aku nampak baby dah keluar, dengar tangisan dia...
allahuakbar syukur...legaaaa rasanya....
terus nurse tunjukkan baby pada aku...
alhamdulillah it's a boy...
syukur padaMu ya Allah...
tetiba aku dengar nurse cakap pada aku...
'lain kali kalau awak nak bersalin lagi...sakit je terus ke hospital, jangan tunggu lama...awak ni jenis baby cepat je keluar...nanti takut tak sempat sampai hospital'
hehe...baiklah nurse..
mengikut rekod anak2 aku, yang kakak awliya 2 jam dalam LR, kakak adra setengah jam, yang baby ni pulak 10 min...
tak sangka pulak, yang ni cepat sangat keluar..
aku ingat jarak 4 tahun, laluan baby pun sukar la sikit kan...
tapi rupanya makin senang lak...10 min dalam LR dah zuuuppp keluar..
apapun alhamdulillah selamat dah semuanya...

lepas dah dibersihkan, nurse bagi baby pada asben aku untuk diazankan...
kemudian letakkan baby pada dada ku...
tak tergambar perasaan ketika ni...
rasa syukur, gembira, sayu...iiishh tak tergambar dengan kata-kata..
masa ni baru aku nampak asben aku masuk bilik ni, sekali dia tengok ehhhhh...dah bersalin
kali ni tak sempat asben aku nak sambut baby ni macam anak-anak sebelum ni
takpelah, dah anak awak ni tak sabar nak keluar...
dia taknak bagi mama sakit lama-lama kan....
sementara tunggu doc datang, aku mula susukan baby...

kali ni takde jahitan...cuma diletakkan 'gam'
mengikut kata Dr. Rima, proses ni adalah proses terbaru yang PPUKM perkenalkan...
doc memberi gambaran seperti penggunaan gam uhu...bila kering ianya berkerak dan
kerak tu akan tertanggal sendiri nanti...
setakat ni percubaan telah dilakukak ke atas 70-80 orang pesakit dan feedback yang mereka dapat semuanya baik dan tidak menyakitkan...
tak kisahlah doc..buatlah apa sahaja janji selesai semuanya...
proses ni memang sekejap sahaja doc lakukan, adalah dalam 5min je...
dan percayalah, memang tak sakit berbanding dengan jahitan...masha allah sakit weeiii...
aku boleh berjalan seperti biasa...cuma doc nasihatkan jangan terlalu lasak...

lepas selesai semuanya , aku ditolak ke dalam wad biasa...
keadaan dalam wad pun lengang je, tak ramai pun pesakit..

sebelah petang, doc datang check aku dan baby..
bila dia tengok kami berdua ok, takde apa2 masalah, terus tanya aku sama ada aku nak balik..
ehhh mestilah nak doc kalau doc dah suruh balik....lagi la aku suka kannn....
so petang tu selesai semuanya, kami dibenarkan discharge...
yeayyy....seronoknya tak perlu menginap di wad...

pengalaman bersalin kali memang singkat
semuanya berlaku dengan pantas...

terima kasih doktor dan nurse di PPUKM di atas layanan dan perkhidmatan yang sangat memuaskan...

Muhammad Rizq Ziqri....selamat hari lahir ke dunia sayang..
kelahiranmu sangat dinantikan oleh mama, ayah dan kakakmu..
semoga menjadi anak yang soleh dan baik budi pekerti...

                                                  fresh from oven...masih dalam labour room






meleleh air liur sebab tak dapat makan macam-macam kot!

kakak awliya dan kakak adra datang nak jemput baby balik....








Comments

  1. ala... comeynye dia... seronokkan sis bila dpt bersalin dgn senang... baby sis lahir sama dgn baby saya... ada geng... hehe... sy punya duedate 11/4...

    ReplyDelete
  2. comel sang putera.moga membesar jadi anak soleh!

    ReplyDelete

Post a Comment

hanizamhuri@gmail.com

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu