trial playgroup class @ Excel Qhalif

Sebelum ni saje mengoogle di internet mencari kelas untuk daftarkan awliya nanti.
Dia dah 2 tahun 2 bulan, hani bercadang untuk hantar dia ke kelas tadika masa umur
4 tahun. Terlalu awal???

Itu lagi bagus, sebab kesian pada dia...terperap dalam rumah je kan.
Hani nampak perkembangan awliya, dia suka buku, suka menulis [menconteng], suka nyanyi dan suka berkawan. [semua anak camtu kan]
Masa tengah mengoogle, terjumpalah pasal kelas trial 'playgroup'.
Masa tu just register je dan kena tunggu bila kelas playgroup dibuka semula.
Lama dah. Terus lupa.

2 minggu lepas, dapat sms dari Excel Qhalif menyatakan kelas trial playgroup dibuka dan sesi yang dimaklumkan adalah pada 7/9/2014 pada pukul 2.00 petang.
Terus buat bayaran sebanyak RM37 dan confirmkan dengan Excel Qhalif.
Kita try dulu macam mana kelas ni.
Masa tu dah terpikir,  macam mana penerimaan awliya nanti.
Macam mana reaksi dia....
Mesti dia seronok dapat pegi kelas.
Balik rumah terus cakap dengan awliya 'kakak nak pegi school tak'? Nak belaja ABC tak? Nak blaja nyanyi tak? Nak jumpa cikgu tak? Upin ipin pegi sekolah kan...!!! [umpan dengan upin ipin....peminat setia la katan]
Mama terlebey excited okeh....kehkeh


Kami sampai tepat pukul 1.50 petang. Masa ni dah ada beberapa orang dah sampai.
Dalam kelas ni hanya dibenarkan ibu atau bapa dan anak sahaja. Dah tentu saya yang akan temankan anak, kompem en asben taknak...kan kena nyanyi, kena menari bersama-sama anak..hahaha
So si asben jagakan adik di luar. Kat luar ni pun selesa je nak duduk, ada sofa dan tv. Nasib baik adik tak meragam, elok je dia main. Dah tido dan susukan dia sampai kenyang, ok la tu.
Ada pulak kawan-kawan yang lain yang sama menunggu di luar, terus lupa nak cari mama.


Sebelum masuk ke kelas, en yusmi memberi sedikit penerangan ringkas. Antaranya :
  • hanya anak-anak yang didaftarkan sahaja yang boleh berada dalam kelas.
  • seorang anak hanya boleh ditemani oleh ibu atau bapa sahaja.
  • tidak boleh merakam video. kerana dikhuatiri fokus kepada anak terabai. Ini kerana apabila kita merakam video, akan mengambil masa yang agak lama kan!
  • tidak memberi anak hp/tab atau yang seangkatan dengannya. Ini untuk mengelakkan anak-anak hilang fokus atau berebut sesama mereka.
  • dilarang makan dan minum di dalam kelas. Jadi, bagilah anak-anak makan/minum sebelum kelas ye.
  • boleh mengambil gambar

Kelas ni selama 1 jam sahaja untuk anak yang berumur 2 tahun hingga 4 tahun. Tapi ada juga yang belum masuk 2 tahun. Cuma kalau umur 2 tahun ke atas ni, diaorang dah memahami dan boleh mengikut arahan sedikit. Masa mula-mula masuk kelas, Awliya nampak macam blur sedikit. Lepas tu tanya ayah mana..huhu. Nasib baik tak nampak ayah dekat luar kelas. Bila teacher ayu perkenalkan diri, terus duduk dekat mama. Malu-malu dengan teacher. Gigit jari la....mungkin dia macam pelik skit tengok ramai budak dalam kelas. Kalau ramai tengok budak-budak kat taman permainan tu dah biasa je. Maklum la, tak pernah pegi kelas kan. Tak lama lepas tu barulah aktif dan tak kekok dalam kelas. Ada yang terpaksa balik awal sebab anak lelakinya mengamuk menangis bagai, nak keluar dari kelas tu....huhu...nasib baik awliya tak macam tu. Cuma awliya taknak pakai taq nama yang teacher tuliskan. Tah nape la takut sangat nak pakai.

Teacher Ayu mulakan kelas dengan bacaan Al-Fatihah. Kemudian ada nyanyi dan dengan beberapa pergerakan tubuh badan macam angkat tangan la, hayun tangan..berdiri dan menari..mengikut pergerakan muzik.
Ibu/bapa kena buat sama-sama dengan anak. Eh, hani tengok ok je bapak-bapak orang ni buat sama, takde la segan pun.

Teacher Ayu juga selang selikan bahasa Inggeris dalam komunikasi supaya anak-anak ni biasa dengan perkataan inggeris kan!

 teacher ayu and the geng


Masa ni kena beratur sebab teacher ayu nak bagi bunga. Lepas bagi, teacher ayu suruh cakap 'say thank you'. Awliya senyapppp je [malu lagi]


 kiri dan kanan ada gelung ni

Kemudian aktiviti fizikal pula. Acara masuk dalam gelung dan jalan atas titi untuk mengimbangi badan. Mengikut kata teacher Ayu, walaupun nampak aktiviti macam main-main je, tapi sebenarnya penting kerana anak-anak menggunakan seluruh anggota badan dan membina keyakinan diri mereka.
Merangkak tu kan bagus untuk perkembangan mereka.





she happy....and confident


aktiviti mengimbangi badan...masa ni ibu/bapa kena pegang tangan anak. Teacher ayu pesan untuk mengimbangi anak-anak ini, pastikan kita berada di sisi....bukan di depan ye!

Akhir sekali, selepas menyanyi lagu 'Wheel on the Bus'....ada aktiviti mewarna dan memotong kertas.
Masa ni parents bersama anak kena ambil meja sendiri. Angkat meja bersama [konon la...walaupun sebenarnya mak ayah yang kena angkat sorang hehe]. Ini bertujuan memupuk sikap saling membantu di kalangan anak-anak kecil ni. Bagus kan! Awliya sambil angkat meja siap cakap 'ishh...beyatnya....beyatnya'. Hahaha! mulut dia ni memang kecoh skit...

Bila teacher ayu suruh ambil pencil kaler, bukan main cepat je kakak awliya ni pergi ambil. Aktiviti kegemaran dia la katan, haruslah dia teruja.

 
 kusyuknya anak mama ni.....




 

Hasil kerja seni awliya. Yang kemas sikit tu mama yang tolong kaler hehe, yang lain awliya kaler [conteng] sendiri. Walaupun lukisan ni tak siap, tingkap bas tak sempat potong dan tampal...sebab awliya menangis tak bagi mama tolong guntingkan. Dia nak buat sendiri tapi masih tak pandai pegang gunting. Takpe la nak, next time kita cuba la ye...mama tetap bangga dengan hasil kerja kakak.

Bila dah habis semua aktiviti, sesi untuk penerangan kepada ibu bapa pula. En Yusmi memberi penerangan berkenaan kelas playgroup yang sebenarnya.  Masa ni semua ibubapa dibenarkan masuk dalam kelas. Tapi hani tak dapat fokus dan dengar dengan jelas sebab si adik tak duduk diam. Bukan main suka merangkak dalam kelas ni. Lapang la katakan.

Dapat la tangkap sikit-sikit apa yang diperkatakan. Untuk sesi kelas sebenarnya, bayaran yang dikenakan adalah RM300 untuk 2 bulan (8 kali kelas) untuk setiap modul. Tapi kelas untuk modul 1 dah penuh. Yang tinggal hanya modul 2 dan beberapa modul lain [tak ingat]. Nampaknya kena call en Yusmi semula untuk tanya lebih lanjut.


 
selfie dengan mama....



dah tak malu dengan teacher. bole pergi dekat
dan bergambar [amboiii siap dok atas riba] 


So far, awliya sangat enjoy dalam kelas ni. Nak balik siap salam semua teacher.
Pada hani, kelas ni memang bagus terutama anak-anak yang duduk dengan babysitter atau yang dijaga oleh keluarga sendiri. Banyak yang mereka dapat pelajari...kebolehan komunikasi, kebolehan mendengar arahan, keyakinan diri. Alhamdulillah....sebagai permulaan untuk awliya.
Eh...balik rumah mama ulang beberapa perkara yang teacher Ayu ajar, awliya dah ingat dan boleh ikut tau...clap!clap!

Masa mula masuk kelas ni, terperasan gambar yang tergantung di dinding....eh, member ofis rupanya. Esoknya bila masuk keje, tanya pada dia. Rupanya anaknya dah setahun join playgroup ni dan dah grad pun. Katanya, anaknya menunjukkan perkembangan yang positif bila dah lama join kelas ni. Masa mula-mula 2 kali menangis bila masuk je kelas. Sekarang ni, apa yang teacher ajar semua dia dah boleh ingat dengan mudah.



**************************
Lepas habis kelas, ingat nak pergi ke Halfest ni MIECC, tapi bila tengok nak jalan nak masuk parking punya la jem, terus lupakan niat. Melencong ke Taman Tasik Titiwangsa bawa diaorang beriadah. Dulu selalu bawa kakak je [masa adik takde lagi]. Tak pernah lagi bawa adik ke sini. Kali ni boleh main-main dengan adik pula. Macam biasa di sini memang meriah, ramai betul orang. Punya syok main sampai mengantuk kepenatan masing-masing. Hari pun dah hampir maghrib, kami terus bergerak balik ke rumah.


 
 anak manja ayah


 dah pegi playgroup...kena upah playground la pulak kan....



 
mereka...CINTA HATI saya selamanya
 
Malam tu bincang dengan asben berkenaan kelas playgroup kakak awliya ni. Cerita dengan asben apa aktiviti dalam tu dan reaksi si awliya...haha masing-masing ketawa je teringat gelagat dia....dan terus hani nyatakan hasrat macam nak daftarkan awliya dalam kelas ni. Tapi en asben kata macam mana kalau hari minggu kita ada hal? Ooohh itu takde masalah, kita just bagitahu je pada pengurusan diaorang nanti, mungkin diaorang akan gantikan dengan kelas yang lain.

Hani belum decide lagi nak hantar ke kelas playgroup yang betul-betul lagi. Rasanya nak try 2-3 kelas playgroup yang lain pula. Tengah mensurvey lagi. Ada jumpa beberapa kelas lagi di area Puchong.

Sekurang-kurangnya awliya ada aktiviti setiap minggu kan. Tak la terperap di rumah je.
Walaupun aku memang selalu keluar bawa diaorang pegi taman ke, shopping ke...tapi sekali sekala nak juga aktiviti dia lebih membawa manfaat.

Insha allah, i'll update later k!

Comments

Post a Comment

hanizamhuri@gmail.com

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu