kisah sekolah:: perkembangan 3 bulan di Little Caliph

3 bulan sudah kakak awliya bersekolah di Little Caliph...
hujung bulan Mac diadakan sesi perjumpaan antara ibubapa dan teacher...
inilah peluang nak tahu perkembangan anak kita di sekolah..
nak tanya macam-macam dekat teacher kelas dia...
kalau hari biasa tu kadang-kadang agak terbatas....
nak kena balik rumah awal kan....
dapat tanya gitu-gitu je la kan...

bila kami jumpa teacher eyna [guru kelas awliya]
so far dia kata awliya tidak bermasalah...
cepat pickup kalau diajar
kerja art dia kemas...
saya tengok dia suka buku...
suka sesi bercerita...
kalau teacher kata sape nak dengar cerita...dia dulu akan jawab 'nakkkkk..........'
'kalau dia takde dalam kelas.....sunyi la kelas'
hahaha....anakku itu memang tak duduk diam kannn...

teacher minta awliya membaca depan kami....
yesss...dia baca dengan lancar...
serius..aku pun terkejut..kagum...happy...
selama ni aku tak tahu pun dia dah pandai membaca...
kalau di LC memang teacher tak bagi murid bawa balik buku, semua ditinggalkan di kelas...
awliya ni pulak jenis taknak bercerita...apa yang dia belajar, apa yang dia makan....



patutlah bila aku ajar dia mengeja....dia tak tau!
contohnya macam aku eja SA..YA (awliya akan ikut mengeja)
bila aku tanya...'apa bunyinya??'
dengan muka conpius 'hmmm....tak tahu'
tapi bila di sekolah...tunjuk perkataan SAYA dia tau sebut....tu adalah SAYA
mak pak lak yang conpius....'ehhh....tahu lak dia'
haha tu la, tak datang lagi kelas teknik membaca dengan cepat...
masa tu aku termiss...tak tahu pun pasal kelas tu...
sebab tu teacher tak bagi awliya bawa balik buku lagi sebab dia tahu klu parents yang datang kelas tu mesti akan mengajar anak mengeja..so nanti anak akan confius sebab dekat sekolah diaorang tak mengeja...terus je membaca...

aku pun baru tahu....setiap suku kata ada ada pergerakkan yang memudahkan anak2 ini ingat..
contohnya macam A...ada pergerakkan....BA ada pergerakkan  CA ada pergerakkan...
teacher ada tunjukkan suku kata yang awliya tak berapa ingat masa tu, bila teacher buat pergerakkan terus dia ingat dan sebut...hihi

dan paling aku kagum....awliya dah pandai SOLAT dengan bacaan sekali...
itu kelebihan kalau hantar anak ke daycare...
sebab diaorang akan diajar solat...Zohor dan Asar...
setiap hari solat...
sebab tu dah boleh hafal bacaan sekali...
cuma kena praktikkan selalu la..

di rumah, bila nak solat...aku akan ajak awliya sekali...
dan bila bacaan tu aku kuatkan sedikit bacaan supaya dia tahu apa yang dibawa...
so baca surah mudah2 je agar dia dapat ikut bacaan sekali...




sekarang ni awliya dah bawa balik buku teknik membaca dan buku iqra tu 
teacher minta supaya kami boleh recap semula apa yang diajar di kelas...
at least dapat review dalam 5min pun dah ok...
buku tu still kena setiap hari sebab setiap hari ada kelas membaca...

bila dah bawa balik buku ni, sebelum nak tidur aku akan suruh awliya buka buku sekejap...
eh! sebenarnya awliya yang ajar mama dia hahaha....
ajar pergerakkan :) :)

teacher eyna maklumkan lagi 2-3 helai awliya akan abis buku pertama ni...
kalau abis, kira awliya jadi pelajar pertama khatam buku ni...
lepas ni sambung buku yang kedua pula...

alhamdulillah, syukur...
tq Allah, tq teacher di LC...
semoga diterangkan hati anak-anak ini menuntut ilmu...
semoga awliya menjadi anak yang bijak dan solehah....aminnnn

Comments

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu