Persediaan ke China

3 hari lagi aku ke akan Guangzhou, China...
dah alang2 ke GZ, terjah sekali Shenzhen dan juga Hong Kong..
ini adalah trip yang terakhir untuk tahun 2016.
disebabkan pergi secara backpackers, jadi persediaan kenalah buat sendiri kan...
walaupun aku pergi 3 orang, tapi semua persediaan adalah 100% aku yang uruskan....
tak kisah pun...sebab aku suka cari info...banyak benda yang aku dapat tahu dari blog-blog yang lain...
kali ni aku nak share persediaan aku sebelum memulakan travel kali ni.


Tiket flight
Dah lama teringin nak jejak kaki ke Guangzhou. Sebab apa nak ke GZ? hehe..aku kan kaki shopping. Nak tengok juga apa yang best di sana. Seperti yang kita semua tahu, GZ ni merupakan pusat borong seluruh dunia. Sebut je nak beli barang apa, semua hado!! Sambil-sambil tu boleh juga intai peluang bisnes. Mana tau kalau ada rezeki lebih, ada modal boleh juga dapatkan barang-barang dari GZ. Untuk kali pertama ni, kita intai-intai dulu. Sebelum ni aku pernah ke China (Beijing) tapi masa ni pergi dengan travel agent, semua benda dah tersedia. Takde la terasa mencabar sangat kan. Kali ni nak measa pengalaman masuk ke negara China lagi secara backpackers.
Tiket flight Airasia ni aku beli setahun yang lepas, Nov 2015. Biasalah nak murah kan kenalah beli awal. Masa tu rasa macam lama je lagi nak travel. Pejam celik pejam celik...ehhh dah Nov 2016. Masa aku beli tiket tu ada promotion, dapat harga RM 376.00 return (tidak termasuk lugage). Aku roger adik dan member aku (Kak Nor), diaorang ON, je terus je book tiket.


Penginapan
Sebulan sebelum tarikh travel, aku dah booked siap-siap hotel melalui agoda.com.
mengikut itenary, aku akan menginap di Shenzen 1 malam, Hong Kong 2 malam dan di Guangzhou 2 malam. Jadinya 3 hotel berlainan yang kami akan menginap. Review hotel nanti aku share lepas menginap ok! means lepas balik dari China nanti la ye...
Semua hotel ni aku dah bayar melalui credit card, senang setel awal-awal...nanti tak la nak kena bawa banyak sangat cash kan untuk bayar hotel.


Passport
Pastikan masih valid lagi...6 bulan sebelum tarikh luput.


Visa 
Perkara paling PENTING untuk masuk ke negara China adalah VISA. Disebabkan 2 kali aku masuk ke negara China iaitu Kl-Gunagzhou dan Hong Kong-Guangzhou, aku perlu buat visa double entry dengan bayaran RM108.30. Masuk ke Hong Kong tidak perlukan visa ye. Alhamdulillah permohonan visa dah lulus. Lega!



Tukaran wang
Stress juga nak keluar negara bila tengok duit RM kita ni tengah jatuh. Nak tak nak terpaksa la tukar juga kan. minggu lepas masa aku tukar ni kadar pertukaran adalah:

           100 yuan = RM61.95
           HKD100 = RM54.35

minggu ni aku nak tukar lagi duit, sekali tengok 100yuan = RM63.05..perghhh naik RM1.10 untuk tempoh seminggu jeee..manakala duit HKD dah naik jadi HKD100 = RM55.70....nampak tak perbezaan yang sangat ketara....aarrghh stress mak!!! nasib kali ni takde nak tukar banyak sangat...

so korang kalau selalu alert pasal tukaran wang ni, time murah tu tukar je la sekaligus....
aku banyak tukar duit yuan je sebab rasanya akan banyak shopping di China...dekat Hong Kong tak de shopping sangat kot! MAHAL (orang kata la). Jadi tukar duit hong kong ala kadar je...untuk buat bayar tiket masuk ke tempat-tempat menarik nanti. Selain tu, beli la juga sedikit cenderahati hong kong untuk kenangan.


Insurans kesihatan dan perjalanan
Aku selalu abaikan perkara ni ishhh jangan ikut macam aku tau...insurans perjalanan penting sebenarnya, sangat penting ok!. selama ni aku selalu ambil mudah je...pada aku takpe lah bertawakal, bertawakal, bertawakal je. Syukur juga selama ini tidak pernah terjadi perkara-perkara yang tidak diingini. kali ni baru aku ada kesedaran sikit hehe...seminggu sebelum tarikh travel baru aku apply, nasib baik prosesnya mudah saje. semua pakai online dan melalui email. lagipun bukannya mahal sangat pun RM46 je. Memandangkan kali ni aku travel dalam keadann pregnant 5 bulan, risau juga kan. Dah la kat sana nanti jenis banyak berjalan, turun naik tren. Kat China ni kan selalu jadi macam-macam hal (klu nengok berita kat tv la..) so aku agak risau juga bab keselamatan ni. Jadi kenalah bersedia dengan segala kemungkinan yang terjadi (kita doakan yang baik-baik saja aminnn....)

Lagipun aku keje gomen, memang dah ada pekeliling tentang insurans perjalanan ke luar negara atas urusan persendirian, jadi aku gunakanlah kemudahan yang telah disediakan. Kadar insurans ni kita (pekerja gomen) boleh claim semula jika tidak ada apa2 tuntutan. Kiranya nanti selepas travel aku boleh dapat semula RM46 kalau tidak membuat apa2 tuntutan. Kadar tu kita claim dengan kerajaan, bukan dengan syarikat insurans. Insurans ini meliputi Personal Accident, Medical dan Travel Inconviniences Benefit (boleh rujuk gambar di bawah). Tapi syaratnya setahun sekali je boleh claim...kalau setahun tu banyak kali kita travel, tu kena bayar dengan bujet sendiri la.
tak rugi pun ambil kan....sebagai persediaan jika ada apa yang terjadi. Semoga Allah melindungi di mana saja kita berada.



 

Itenary 
Dah jadi kebiasaan aku, kalau nak travel mesti sediakan itenary. nanti takde la terpinga-pinga kan. dah ada perancangan. Bila dah ada itenary, kita bolehlah mula study macam mana nak ke sesuatu destinasi tu..PENTING ok itenary ni...dari itenary ni juga kita boleh merancang perbelanjaan yang akan digunakan di destinasi tu nanti. 



Peta 
Print peta metro/MTR/subway untuk lokasi tempat yang ingin dituju...jangan lupa haruslah PRINT COLOUR sebab laluan tren diaorang berdasarkan kaler. Kalau hitam putih kang, mau juling mata nak cari destinasi hentian. Download juga peta di henpon sebagai backup. Study siap-siap nak naik di hentian mana dan turun di hentian mana. Nanti sampai sana takdelah blurrrr kan...dah tahu mana arah nak dituju.

maklumat lanjut boleh refer di link ini https://www.travelchinaguide.com


3 peta tren nak kena study



Suhu
Pastikan juga check cuaca di sana, untuk kita buat persediaan dari segi pakaian. China adalah negara 4 musim tapi di Guangzhou takdelah ada salji macam Beijing tu kalau tibanya musim winter. Cuma cuaca tu sejukkkk la kan. Memandangkan aku pergi GZ dan HK pada bulan November, waktu ini adalah waktu terbaik kerana pada waktu ini di Guangzhou dan Hong Kong adalah musim Autumn dengan suhu sekitar 16-25'c....cuaca yang tidak panas dan tidak terlalu sejuk menjadikan kita nyaman dan selesa untuk berada di sana. Kalau banyak berjalan pun tidaklah berpeluh sangat kan. Dah tahu suhu bolehlah rancang baju apa yang nak dibawa. Kalau musim autumn ni tak perlulah nak bawa baju tebal.

 Autumn (Guangzhou)
Autumn days,  from October to November, are mainly sunny and cool. This  is the best time for traveling there. To visit the place in autumn, you just have to bring light clothing such as long-sleeved shirts or T-shirts, plus one or two thin coats and sweaters. Besides visiting tourist attractions like 
Yuexiu ParkWhite Cloud Mountain or the Pearl River, you can also go to shopping at Beijing Road, Zhongshan 5th Road, People’s Road or Shangxiajiu Pedestrian Street where you can get some local products like Canton Embroidery, Canton Enamel and Canton Sculpture, with superior quality and at attractive prices. Meanwhile, the China Import and Export Fair (Canton Fair) will be held since November.



 Autumn (Hong Kong)
Autumn in Hong Kong is of a cool and dry climate and with plenty of sunshine, from late September to the end of November. It's rather comfortable to stroll along the wide and charming 
Victoria Harbour or go on an excursion to Lamma Island or Lantau Island. At this time in the city, you may just wear short-sleeved shirts/T-shirts plus a thin overcoat to for wear during the cooler hours of darkness.


source: https://www.travelchinaguide.com/climate





KEPERLUAN LAIN YANG DIBAWA


Periuk nasi travel
Kalau korang memang banyak bujet untuk bab makan ni, tak perlu la susah payah macam aku ni...haha..maklumla aku kan budget backpackers. Tambahan pulak pergi ke negara yang kos hidupnya tinggi macam Hong Kong tu, dah tentu segalanya mahal kan. Dah nama orang melayu, perut kenalah isi dengan nasi okey! So untuk menghadkan makan di luar, aku bawa periuk nasi travel ni. Gigih la aku beli periuk nasi yang baru, sebab yang lama punya dah rosak.
beli yang murah je dekat lazada. hrga RM60.60. ok la tu, lepas la nak masak nasi untuk 3 orang. Banyak fungsi juga periuk nasi ni, boleh masak nasi dan panaskan lauk dalam satu masa...
Selain tu boleh rebus telur....kukus makanan...berbaloi tauuu...fuhh lega bab makan ni!!





Makanan 
Perkara yang aku titik beratkan semasa travel adalah makanan HALAL. Di China dan Hong Kong banyak je restoren halal ni tapi tau je la kan...harganya agak mahal. Sekali sekala makan di luar bole la, nak merasa orang kata. Tapi kalau dah hari-hari....kena sediakan peruntukan untuk bab makan pula nanti.

Jadinya aku bawa juga stok makanan dari KL ni. Kononnya aku nak membeli produk brahim di kilang Brahim, harganya lebih murah sedikit. Tapi bila pikir balik, aku takde la nak beli banyak sangat pun...so beli je la di pasaraya. 
Aku lebih suka bawa dalam bentuk pek, untuk kurangkan beban berat beg...percayalahhh cakap aku, di China korang memang akan banyak berjalan, so pastikan berat beg tidak melebihi berat korang haha!

Bab bawa stok makanan ni, jangan risau...negara china dan hong kong takde apa-apa kriteria jenis makanan yang korang bawa...tak macam Australia. 

Stok makanan ni adalah untuk 3 orang....kami kumpul duit sorang RM50x3 orang = RM150...memang cukup untuk seminggu punya makan. Boleh cover dari breakfeast sampai dinner. Tapi aku nak juga la makan di luar nanti, nak merasa mee tarik pure orang china buat..yum yumm orang kata sedap.



Ni antara stok makanan yang aku bawa:
beras 1kg
- sardin (2 tin kecil)
kurma daging adabi
- megi kari 
- sambal ikan bilis brahim
- rendang daging lembu brahim
- kurma daging brahim
- nasi goreng ikan masin brahim
- nasi briyani ayam brahim
- rendang ayam dengan kentang brahim
- milo 3 in 1
- air kotak milo 
- roti gardenia (saiz besar)
- nutella
- cream of mushroom campbell (boleh cicah dengan roti)
- sambal kering ikan bilis+tempe (k.nor masak)

hahaha....aku rasa macam banyakkk pula...masa beli rasa macam sikit, punya la risau tak cukup makan nanti....*memang dasar kuat makan :):)

ehhh sebenarnya nak jimat bab makan sebab nak shoppinggggg........hakhak




Bagage Scale
aku and the geng ni memang kaki shopping....agak risau kalau takde benda ni...pernah jadi dulu aku terlebih muatan , ish malas nak kenang cerita lama. rasa nak nangis depan kaunter AA kalau terlebih berat ni. bila ada scale, lebih mudah la kan. selama ni tak terpikir nak beli, bila nak pegi guangzhou ni baru la terhegeh2 nak beli huhu...beli kat Lazada juga dengan harga RM19. Di Guangzhou pun ada dijual...so kalau taknak beli awal, bolehlah cari di sana nanti...macam aku malas nak cari nanti sebab aim nak cari benda lain, takut tak sempat nak cari benda ni.



Travel iron
ni pun aku baru beli gak....haha kaya la ngko Lazada, nak travel abis semua benda aku nak beli....huhu. Dah nama perempuan, leceh gak kalau takde iron ni...aku lak bukan banyak tudung ngan baju jenis tak perlu iron, nampaknya beli juga la. 
murah je travel iron ni...RM42...bolelah walaupun jenama cap ayam, aku baca review ramai yang kata ok..harap-harap la ok!




International adaptar
Kalau kaki travel....haruslah ada benda ni. Kalau takde, tak yah la berangan nak charge segala gajet yang ada. Benda ni kalau nak murah beli je dekat DIY harga murah je RM5.90. Aku beli dah lama, masa pergi Beijing (2010) masih elok sampai sekarang.
       
china plug

hmmm...apa lagi eh... banyak lagi sebenarnya tapi nanti la update lagi kalau teringat.
minggu ni pun dah takde mood nak buat keje, gigih la mencari info lagi....
semoga Allah permudahkan urusan kami nanti...
selamat pergi dan selamat pulang hendaknya...amin

Comments

  1. alhamdulillah.. nampaknya semua persiapan dah clear dah tu. tunggu turn untuk terbang je lagi. happy holiday

    ReplyDelete
    Replies
    1. insha allah, harap2 semua dipermudahkan....tq cik tie

      Delete
  2. wahh! preaparation almost DONE..hati2 ye kat sana...kalau ke Guangzhou tu mmg rambang mata laaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah...byk dah done cuma beg je belum kemas lagi..tak sabar nak sampai ke GZ ni, nak shoppingggg hehe

      Delete
  3. pregnant 5 bulan? Tahniah! jaga kesihatan..jgn renyah sgt..tak nk lagi 'jatuh' utk kali ke 2..semoga semua nya selamat di sana nanti..lagipun Hani mmg kaki travel so sudah biasa kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah kak...skrg tgh pregnant 5 bln...insha allah kali ni lebih berhati2...semoga allah permudahkan semuanya nanti..dah lama tak travel jauh ni, risau juga :)

      Delete
  4. boleh la cari info di blog akak tu ..ahaks..promote!

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan setakat cari info...siap print lagi dr blog akak haha...rujukan utama...lengkap semua...tq kak!

      Delete
    2. ahaksss...mggu depan kan nk pegi..semoga selamat semuanya..jgn jadi mcm akak..dgr ckp kwn cari tix bln okt sekali hujan seharian di Hangzhou n Shanghai..dia cakap autumn..dia plak x pegi...frust..berhujan kami salah musim

      Delete
    3. flight hari sabtu ni 19hb....haaa saya baca kisah akak kat Hangzhou di blog SS tu...dugaan sungguh!! orang yg baca pun rasa geram....

      Delete

Post a Comment

hanizamhuri@gmail.com

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu