Cuti-cuti Merdeka @ Gold Coast Morib Resort

Cuti Merdeka tahun ni kami sekeluarga (abang, adik-adik dan mak) ke Gold Coast Australia Morib International Resort. Sebenarnya plan bercuti ni pun last minit. 2 minggu sebelum nak pergi baru nak booked hotel, kompem la fully booked kan untuk hari weekend. Cuti panjang sempena merdeka kan.
So, tak dapat la nak check in hari sabtu. Terpaksa la check in hari jumaat sebab masa tu je la masih available untuk bilik apartment. Dan kebetulan memang hani kena cuti pada hari jumaat tu juga sebab pengasuh anak-anak minta cuti untuk balik kampung.

Bilik apartment ni hani booked dekat Agoda dengan harga RM638 untuk satu malam (termasuk tax & hotel service charge). Telah disponsor oleh abangku...hehe..tq. Nanti sponsor Grand Lexis pulak ye! Kehkeh

Perjalanan memakan masa selama 1 jam setengah. Kami sampai pukul 3.30 petang. Urusan check in berjalan lancar, masa ni dah beratur orang...agak ramai juga.
Memandangkan kami booked apartment, tak dapatlah view water park sebab bangunan ni terletak berhadapan dengan bangunan utama.
Berpusing-pusing cari bilik, takde signboard yang menunjukkan arah bilik. Lift pun tersorok.
Sabar je la.
Dapat bilik tingkat 1, tak jauh dari lift. Masa buat online booking, hani ada request bilik berdekatan dengan lobi/lift sebab bawa baby dan dua budak kecil. Nasib baik dekat sangat dengan lift.
Masa check in kena bagi deposit kunci sebanyak RM20. Nanti masa check out dapat semula duit ni.

Masuk je bilik, terus slot kad.
Sekali tak de elektrik lak...on semua suis tak boleh. Adoiii spoil betul, kaki baru je melangkah masuk dah ada benda spoil. Ok, sabar lagi.
Terus call receptionist dalam 15min macam tu, baru technician sampai.
Masa ni kami tengah makan bekalan nasi dan lauk pauk yang dibawa, lapar ooo...makan la dlm keadaan samar-samar dan kepanasan yang boleh dicontrol lagi semantara technician tu dok godek-godek fius elektrik utama tu. Lepas tu godek lak fius yang dalam bilik.
Pastu tanya kitaorang 'tadi masuk dah memang takde elektrik ke?'

Hellloooo.....memang le takde. Takkan la kitaorang ni yang dok godek fius bagi rosak kot!!!!

Bilik utama

bilik no.2

balkoni (mengadap bangunan utama)

Gambar dalam aparment pun tak sempat snap banyak. Terasa penat dan nampak katil je ni.
Apartment ni ada 3 bilik tidur dan 2 bilik air.
Lagi satu bad review pasal bilik ni...water heater tak boleh guna. Rosak.
Geram juga weiii....dah ko mandi sejuk-sejuk, dah tentu la mandi air panas kan..
Eh, kalau orang dewasa tak pe lagi...ni kitaorang bawa budak-budak. Dah mandi kolam sampai gigil-gigil, kecut kaki tangan...sekali water heater rosak. Spoil mood tauuu!!!!
Lagi satu, shower yang dalam bilik master tu tak laju. Slow. Kena mandi 1jam la baru puas kot!
Tower pulak tak cukup.
Dah kata apartment ni untuk 5 orang, kena la sedia 5 juga kan. Tapi sediakan 4 je.
Bila call minta, macam tak bagi. Kata dah cukup dalam tu.
Bila berkeras juga minta....baru la hantar.
Huh....tuala je kot!!!Bukan minta seketul peti ais lagi nak sumbat dalam bilik...!!!

Toilet di apartment ni takde jakuzi,
Sebenarnya teringin juga nak merasa bilik yang ada jazuki tu, tapi memandangkan pergi satu family, apartment lebih sesuai. Takpe la, tah-tah ada jazuki pun bukan sempat mak budak ni nak merasa kan...
Dapat mandi 5 min pun aku dah rasa puas, ni kan dah nak berjakuzi bagaiiii...memang kena ketuk la pintu bilik air aku tu dengan dengan budak kecik tu...hihi

Dah kenyang, rehat kejap...terus siap-siap nak bawa anak-anak pegi mandi..
Waterpark ni terletak di bangunan utama, kalau dari apartment memang kena melalui depan lobi hotel. No wander la keadaan lantai di kawasan lobi ni selalu basah.
So hati-hati la ye, lantai pun licin. Ada sekali tu aku nak tergelincir dah, sebab pakai selipar adik yang agak licin juga, nasib sempat adjust body kiki..kalau tak jatuh macam nangka busuk daaa....!!!

Water Theme Park
Memandangkan kami menginap apartment 3 bilik, jadi kami dapat 5 tiket waterpark. Tiket ni boleh digunakan sepanjang masa selama kita menginap.
Kalau nak beli tiket tambahan, harganya RM35.00 (dewasa) dan RM20 (kanak-kanak 2-12 tahun).
Masa masuk dalam theme park ni, orang tak berapa ramai sangat, maklum la hari jumaat kan.
Nak mandi pun selesa.

Harga tiket

Ce tengok....ce tengok...anak-anak aku tak layan ooo sesi bergambo-gambo ni, memasing muka teruja nak main air.

Dah puas mandi, sampai dah kecut tangan anak-anakku itu, kami pun naik bilik.
Lepas solat maghrib, terus bersiap untuk makan malam di Bagan Lalang.
Perjalanan dari hotel ke Bagan Lalang dalam 30km, lebih kurang 30min.
Macam biasa, tempat kegemaran kami adalah Restoren Senandung Malam. Rasa berpuluh kali dah kami makan di sini. Harganya boleh dikatakan berpatutan, sedap dan servis pun cepat.
Kami ambil 3 ekor ikan bakar [jenahak, pari] sotong goreng tepung, ketam sweet sour, pahat, udang masak pedas.
Total yang berjaya dilaburkan sebanyak RM290 [7 dewasa].
Puas hati.
Balik tu kami tidur dengan kekenyangan ~ngeee

penuh meja....

****************************************************

Esoknya, dalam pukul 8.00 pagi kami turun bersarapan.
Memandangkan kami hanya ada 5 kupon breakfeast, jadi kami bayar untuk 2 orang lagi sebanyak RM50 untuk 2 orang (dewasa RM25 seorang).

Masa ni orang punya la ramai....sampai meja semua penuh. Terpaksa la berdiri dok tunggu meja kosong. Banyak juga pilihan makanan, ada bihun singapore......Masa tengah ramai orang ni, banyak juga makanan dah abis, rasa macam berebut pula..kena ambil cepat-cepat. Tapi bila orang semakin kurang, makanan pun dah direfill, baru la dapat makan dengan aman dan tenang hhihi...lama betul kami melepak makan sampai kenyang. Eh, pan cake sedap laa...makan kosong camtu pun dah sedap. Banyak makanan kami repeat ambil 2x sebab mula-mula tadi dapat sikit je. Buah-buahan pun dipotong besar-besar.
.hani makan dengan banyak sekali hahaha. Kenyang sampai tengahari tau.

Lepas makan, naik semula bilik...rehat dalam 10min. Terus bawa budak-budak mandi kolam lagi. Dah itu memang tujuan datang sini kan...nak bagi anak-anak happy.

Dalam 11.30, bawa anak-anak naik dah...lepas tu berkemas-kemas untuk check out pada pukul 12.00 tengahari. Hantar kad kunci di kaunter dan dapat semula deposit kunci.
Masa ni niat hati nak jalan sekitar resort dan bergambar tapi cuaca panas sangat...terus lupakan niat.
Sebelum balik sempat bergambar depan pintu masuk je....rasanya tempat ni wajib untuk bergambar. Kebanyakkan kereta mesti akan berhenti dulu sebelum balik.

style apa tah si kakak awliya ni posing

On the way balik, singgah Pantai Morib untuk ambil angin sekejap. Walaupun pantai ni tak boleh mandi, tapi best juga kalau petang-petang lepak sini. Lepak makan aiskrim, owhh nikmatnya makan time cuaca panas ni. Then terus gerak balik.

Begitulah cerita percutiaan Merdeka kami tahun ni.

Kesimpulannya, aku bagi ranking 3* je untuk hotel ni....kena ada improvement dari segi perkhidmatan terutamanya bilik yang disediakan.

1. Bestnya gold coast morib, destinasi wajib kak Kep nih balik Msia next year.. Bdk bdk mesti happy.. hihihi

2. sedap tu seafood kat senandung malam....

3. Saya baru je nak pergi hari ni rasa tak best la pulak ur story

1. ok je klu awak nak pegi.....xla semua teruk dgn gold coast tu...tu pengalaman masa sy pegi, mybe time awak pegi ok je semuanya...

4. Last sy pergi 4 thn lepas.. hihi.. nx week nk pergi ni.. wpon harga tiket naik jugak tp sbb nak mandi water park haruss byr jgk...hihihi...