Wednesday, February 27, 2013

DEMAM CAMPAK diusia 7 bulan

Dah 2 hari hani terpaksa ambil cuti kecemasan disebabkan awliya demam. Awliya mula demam hari jumaat 22/2/2013. Ingatkan hanya demam biasa jer, tapi rupanya demam campak. Sebab hani perasan badan awliya mula naik bintik-bintik merah. Kesian sangat tengok dia..menangis je. Ragamnya, masyaAllah...lebih teruk dari demam biasa tu. Nak berkepit sentiasa dengan mamanya ni. Susu taknak minum, makan pun tak nak...ya allah,hati ibu mana yang tak risau bila tengok keadaan anak macam tu. Suhu badan awliya dah mencecah 38.79'c. Terus bawa awliya ke klinik panel. Doc just bagi ubat bontot utk kurangkan panas badannya, ubat demam dan ubat calomine utk sapu di tempat bintik merah tu untik kurangkan kegatalan. 

Keadaan paling teruk sekali bila bintik merah tu dah memenuhi betis dan kaki awliya. Masa ni dia mula menangis sepanjang masa, kalau baringkan mesti dia berguling-guling. Mesti badan dia rasa gatal sangat tu. Rasa nak menagis sama bila tengok anak camtu. Untuk kurangkan gatal tu, hani kerapkan bagi awliya mandi gunakan air suam. Bila lepas mandi, keadaan awliya ok skit. Dan terus hani sapukan krim calomine tu. Dalam hati tak henti-henti berdoa semoga awliya sembuh.

Nasib baik awliya demam pada hari jumaat, so sabtu ahad hani tak perlu la ambil cuti kan. Hari sbtu, demam awliya dah semakin kebah. Cuma bintik merah tu masa untuk kering sebab dah keluar air skit.

Hari isnin, hani masih sambung cuti, nak awliya pulih sepenuhnya sebelum hantar ke rumah bbysitter. Lagipun doc dah nasihatkan supaya jangan hantar lagi ke rumah babysiter, sebab demam campak ni boleh berjngkit dengan budak-budak yg lain. Masa ni awliya dah mula minum susu semula cuma makan je masih sedikit lagi. Tak pelah wahai anak, janji kamu minum susu.

Dulu hani kena demam campak masa sekolah rendah, tang anak cepat pulak kena. Orang kata demam campak ni kena sekali je...tp ada juga orang yang kena 2 kali kan. Tak tentu juga. Harap-harap jangan la awliya kena lagi..aminnn.

muka budak demam

alahai...sayunya tengok anak mama menangis macam kena dera bila disuruh makan ubat





Daun semambu untuk demam campak
Masa ni hani tak tahu pun pasal petua ni, bila masuk ofis, ramai rakan yang bagitahu petua ni untuk kurangkan demam campak. Susah juga kan nak cari daun bambu tu di bandar KL ni. Kalau di kampung senang juga. Sebenarnya tak pernah tengok pun daun semambu tu...ahaksss. Terus google cari gambar.

Biasanya daun ni ada di kawasan rumah india, sebab menurut kepercayaan mereka..daun ni buatkan rumah mereka sejuk. Jadi kebanyakkan kaum india akan tanam pokok ni di kawasan rumah mereka atau letakkan daun di muka pintu rumah. Rupanya macam daun kari pun ada.

Pelbagai cara kita boleh gunakan daun semambu ni. Antaranya :

Tips 1: Rebus daun semamdu, campur dengan air suam dan mandikan. Gosok-gosokkan anggota badan dengan daun tu.

Petua 2: Daun semambu tu buat alas tidur untuk kurang rasa gatal/miang pada badan.

Petua 3: Tumbuk daun semambu sampai halus, campurkan dengan bedak sejuk. Kemudian tepek dekat badan. Dapat hilangkan panas dan kesan merah pada badan.

Insha allah, kita berusaha dan berdoa.


sumber: www.ajumohit.com













1 comment:

  1. alahaii..kesiannye awliya..cepat sembuh yee..

    daun semambu ni mmg pyh nak dpt kat kl tp nasib baik kt umah ayg ade family india yg tanam dpn umah die..

    dulu kakak n papa kene serentak ciken pox yg besar2 tu , ku patahkan sedahan besauu...gasakk...senyum jek auntie india tuh..

    ReplyDelete

hanizamhuri@gmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...