Kembara di bumi Perth - Day 2

Day 2 - 03/05/2012

Lepas solat subuh, kami dah siap kemas barang untuk check out dari Carventus Lodge Backpackers. Terus setelkan payment dan posing-posing di kawasan keliling sebagai kenang-kenangan. Nyaman dan tenang suasana pagi di sini.

Kemudian kami meneruskan perjalanan ke Pinaccle Desert. Perjalanan sejauh 16km dan memakan masa selama 20 min dari pekan Cervantus. Pinaccle ni terletak di dalam kawasan Nambung National Park.

pemandangan sepanjang perjalanan

Bayaran masuk sebanyak AUD 11 dikenakan untuk sebuah kereta. Jika kita datang selepas pukul 4.30, pondok ni dah org jaga, mereka ada sediakan sampul untuk pengunjung masukkan duit dan dimasukkan ke dalam kotak yang disediakan. Kalau kita tak bagi pun orang tak tahu, tapi Allah nampak kan. Sentiasalah bersikap jujur walaupun di mana kita berada.

Sedikit info mengenai pinaccle desert:

"Pinnacles Desert is located in Nambung National Park in the western part of Australia. The pinnacles are limestone pillars that protrude out of the sand. There are thousands of pillars that stretch across the desert sand creating an incredibly unique landscape"

Sangat unik, misteri dan menarik. Kawasan ini memang luas, tapi kami tak mampu untuk berjalan jauh di waktu panas ni. Sekadar bergambar di kawasan yang dekat parking. Kalau nak menjelajah kawasan ni, seeloknya naik kereta pacuan 4 roda, kalau naik kereta biasa, risau boleh tersangkut sebab keadaan permukaan tanah yang tidak rata. Pengunjung juga boleh berjalan kaki tapi kena ikut laluan yang telah disediakan. Jika tidak, kemungkinan anda boleh tersesat tau.

Selepas penat bergambar, kami meneruskan perjalanan ke Lancelin. Perjalanan sejauah 80km memakan masa hampir 1 1/2 jam. Apa yang menarik di Lancelin ni? Di sinilah tempat untuk sandbording. Wahhh tak sabarnya. Bila sampai di pekan Lancelin, kami terus mencari kedai Lucky 7 untuk sewa papan luncur. Di sini banyak juga kedai lain yang menyediakan perkhidmatan sewa papan luncur. Papan luncur ni ada 2 jenis, kita boleh pilih sama ada mahukan yang jenis duduk atau berdiri. Untuk yang pertama kali guna, seeloknya pilih yang duduk je, kalau yang berdiri takut tak pandai stabilkan badan, mau jatuh tergolek-golek kang hihi. Kami sewa 4 papan luncur dengan kadar bayaran AUD 10 setiap satu untuk tempoh 2 jam. Deposit sebanyak AUD 50 dikenakan dan akan dipulangkan semula semasa kita pulangkan papan luncur tu. Dah kebetulan ada di kedai, kami juga beli sekampit beras (1kg) dan beberapa jenis sayur untuk masak makan malam nanti.

sendat kete dengan papan luncur

Kawasan sandboarding hanya 5 min je dari kedai Lucky 7. Gile teruja tengok pemandangan di situ, macam di kawasan padang pasir. SubhanaAllah, indahnya ciptaan Allah. Syukur kerana kami berpeluang melihat pemandangan sebegini yang tak mungkin dapat lihat di Msia. Indahnya seperti sebuah lukisan.

Yang menariknya, walaupun kawasan ni agak panas (dah kawasan macam padang pasir kan !!!) tapi bila pijak pasir ni rasa sejuk jer...mungkin disebabkan tepi padang pasir ni adalah kawasan laut, sebab tu sejuk kot (teori aku jer ni...hehe)...so, korang bolehlah mendaki dengan membuka kasut. Susah kalau nak mendaki pakai kasut, mau penuh kasut tu dengan pasir...^_^

daki sampai puncak...chaiyok!!!

ada gaya model padang pasir tak...hahaha

gambar sekadar lakonan semata-mata....

Korang rasa mak buyung menggelunsur tak??? hahaha seharusnya la kan...datang jauh-jauh ni, rugi ooo kalau tak cuba. Buktinya kat bawah ni...tapi try sekali jer sambil diperhatikan oleh kawan-kawanku...itupun takde la tinggi sangat. Masing-masing risau, ye la..takut jadi apa-apa nanti kan. Dah la kat negara orang hehe. Time kasih kawan-kawanku, tolong jaga diri ini sepanjang berada di Perth. Sayang kamu semua muuuaaahhhh.
Gagah aku mendaki bukit pasir ni...ni kalau laki aku tau, kompem kena marah.....hihi

Kami habiskan masa selama 1 jam di sini. Masing-masing dah tak larat nak menggelungsur....nak mendaki dah la dekat 10 min...penat weiii..ada la dalam 2-3 kali je diaorg menggelunsur. Ikutkan nak lama lagi, tapi memandangkan kami perlu meneruskan perjalanan ke destinasi seterusnya, lupakan saja niat nak posing lama-lama atas bukit pasir ni. Lepas pulangkan semula papan luncur di kedai Lucky 7, kami terus keluar dari pekan Lancelin. Sebelum tu kami singgah isi minyak bagi penuh tangki.

Di sini kalau nak isi minyak, kita kena isi dulu minyak..kemudian baru pegi bayar di kaunter dalam mengikut jumlah yang tertera di pam. Agak berbeza berbanding di M'sia ni, kita kena bayar dulu kemudian baru boleh isi minyak kan.

goodbye Lancelin.....

Kami meneruskan perjalanan ke Augusta. Dari Lancelin, hanya ikut signboard ke Perth melalui Indian Ocean Drive. Perjalanan memakan selama 5 jam. Kebas satu badan duduk lama dalam kereta. Nasib baik ada 2-3 rakan yang boleh memandu kereta auto, bolehlah tukar-tukar driver kan. Kalau sorang je driver, boleh krem satu badan hihi.

Untuk ke Augusta, kita akan melalui beberapa bandar seperti Perth, Mandurah, Busselton, Margaret River. Augusta ni terletak di daerah paling hujung di Western Australia ni. Sepanjang perjalanan, kiri kanan jalan seperti biasa, kita akan jumpa ladang-ladang ternakan. Dan paling menarik, kita dapat menikmati pemandangan ladang anggur. Di sini banyak kilang wine, jadi ladang anggur memang banyak di sepanjang jalan. Tapi kami tidak bernasib baik, sebab musim ni bukanlah musim anggur berbuah. Pokok kering jer dan buah pun tak de. Jadi kami takde lah nak berhenti untuk posing. Dapat tengok pokok pun jadilah.

dari Lancelin (A) ke Augusta (B)

jauh lagi perjalanan ke Augusta

Kami sampai di Augusta agak lewat kerana hujan lebat sepanjang perjalanan. Hari pun dah gelap. Sunyi jer pekan ni sama seperti di Lancelin. Kami pun terus mencari hostel Baywatch Manor Augusta yang kami tempah secara online [link]. Kami diberikan bilik dorm (1 bilik yang ada 6 katil) dengan bayaran untuk seorang adalah AUD 28. Lepas rehat seketika, kami terus ke dapur untuk makan malam. Lepas mandi, solat dan borak-borak...kemudian semua tertidur kepenatan.

Related Post::

Kembara di bumi Perth - Day 1
Kembara di bumi Perth - Day 3
Kembara di bumi Perth - Day 4
Kembara di bumi Perth - Day 5
Itenary ke Perth

1. wah..sonoknye...beshnye kalau dapat g..huhu

2. maui: hehe mmg seronok...insyaallah ada rezeki nanti bole sampai sana juga

tiqah: pegi la perth klu ada peluang...tak rugi ke sana, byk tpt menarik

jari manis: mak labu lasak sgt masa peknen, sekali anak kuar pun mmg jenis lasak hahaha...fening kepala mamanya...

norh: tu xtiviti paling best kitaorg buat kat sana...:-)