Thursday, April 9, 2015

kali pertama renew passport

semalam hani dan asben cuti sebab nak bawa adik adeya pergi cucuk 18 bulan di klinik kesihatan seri kembangan.

dan alang-alang cuti, lepas habis check up dalam pukul 11.30 pagi, kami terus ke imigresen di UTC Pudu untuk renew semula passport hani yang dah xpired tahun lepas lagi.
minggu depan nak Ho Chi Minh untuk kali ke-3...nak cari barang untuk bisnes sambil-sambil shopping untuk raya sekali hehe...

ini kali pertama hani renew passport.
sejak buat passport 6 tahun yang lepas, tak pernah renew lagi sebab masa kali pertama buat tu,
terus buat untuk tempoh 5 tahun.

cadangnya kali ni nak renew untuk 2 tahun je, maklum la bukanlah selalu travel sekarang ni.
tak macam zaman bujang kan....
rupa-rupanya sekarang ni dah takde
bermula 1 Januari 2015, pihak imigresen dah mansuhkan passport untuk tempoh 2 tahun.
nak tak nak kena renew terus 5 tahun.
bayaran pula sebanyak RM200 untuk passport biasa dan RM100 untuk kanak-kanak dan warga emas.
kalau tak silap sebelum ni kalau tempoh 5 tahun bayaran yang dikenakan adalah RM300.
maknanya dah diturunkan harga la kan!

kami sampai dalam pukul 11.40 pagi. ramai juga orang masa ni.
bila ambil no giliran....sekali kena tunggu dalam 80 orang lagi....xoxo
ni pergi hari biasa, kalau pergi hari minggu...hurrmmm tak tau la berapa ratus org kena tggu lagi..
pegawai imigeren siap cakap pada kami 'awak pegi la makan-makan dulu'

disebakan kami dah kenyang, takde lah nak pegi makan....
so tunggu je la dekat situ..
tapi ok la, walaupun kena tggu dalam 80 orang, tapi cepat juga sebab kaunter banyak.
ada 8 kaunter yang bergerak pantas.
untuk wanita mengandung, kanak-kanak bawah 2 tahun dan warga emas...ada kaunter khas.
takde la kena tunggu lama kan.

dalam ni pun ada bilik khas utk ibu menyusukan anak/dandanan.
kot yang kaum wanita nak betulkan tudung/rambut ke..nak make up ke
nak kasi gambar pasport cun katakan :):)
selesa kan....tak perlu la nak bergegas cari tempat lain untuk susukan anak.

dalam 2 jam, nombor giliran hani dah pun dipanggil.
urusan dekat kaunter pun lancar, cepat je...5-10 min dah selesai kot.
siap tangkap gambar...tak perlu nak bawa gambar macam dulu-dulu.
pastikan pakai tudung atau baju yang gelap.
lepas selesai urusan di kaunter, kena tunggu no giliran dipanggil untuk ke kaunter bayaran pula.
siap bayar, kena tunggu dalam 1 jam untuk ambil passport yang dah siap.

dalam masa 3 jam, selesai semua urusan,,,
dan dapat passport baru...
so far, pada hani perkhidmatan di imigeren bertambah baikkkk...
thumb up!!!
ni di UTC, tempat lain hani tak sure lak...
hopefully sama pantas juga kan!!

tak macam 5-6 tahun lepas, datang pukul 11.00 pagi, pukul 7.00 malam baru nombor dipanggil.
serius.....ni lah hani alami masa kali pertama passport buat dulu di Imigresen Shah Alam,
lepas tu tak dapat siap hari yang sama, esoknya baru kena ambil. leceh!!!

banyak penambahbaikan sekarang ni.....
tahniah pada pihak imigresen atas kecekapan tugas kalian.



passport lama dan passport baru....

2 comments:

  1. kerjaya dan servis baik memang layak kena puji... hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu amsran....bila ada penambahbaikan tu dalam sesuatu servis tu, pujian patut diberikan...jgn la asik komplen je kan hee :):)

      Delete

hanizamhuri@gmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...