Monday, April 13, 2015

Dakwaan minuman pribiotik menyebabkan kanser??


Baru-baru ni sudah menjadi 'viral' dakwaan minuman pribiotik boleh menyebabkan kanser.
Mulanya aku pun agak terkejut dan risau sebab selalu juga bagi anak-anak aku yakult, solivite dan nutrigen. Tapi bukanlah setiap hari, sekali sekala je, dan anak-anak aku memang suka sangat termasuklah yogurt.




credit to: Dr. Zubaidi [rujuk di SINI]

Lepas baca apa yang Dr. Zubaidi catatkan dalam blog beliau, agak lega di situ.
Menurut Dr Zubaidi, kuman pribiotik dalam minuman tersebut telah disahkan selamat bagi individu yang sihat termasuk wanita hamil dan menyusukan anak.

Namun minuman tersebut tidak sesuai untuk bagi individu yang mempunyai daya tahan yang lemah kerana kuman pribiotik adalah kuman bakteria yang hidup, dikhuatiri akan berkembang dengan cepat pada individu yang mempunyai sistem daya tahan yang lemah.

Ini termasuk:

1. Pesakit HIV/AIDS
2. Orang yang baru menerima dermaan organ dan mengambil ubat-ubatan untuk mencegah penolakan organ yang dipindahkan
3. Pesakit diabetis
4. Pesakit kanser yang sedang menerima rawatan untuk kanser seperti kimoterapi dan radioterapi
5. Pesakit yang mengalami pesakit ginjal dan pesakit yang sedang menjalani dialisis
6. Pesakit yang mengalami pesakit autoimmune seperti SLE
7. Pesakit yang mendapat rawatan steroid
8. Pesakit yang telah menjalani pembedahan usus


Maksudnya kalau takde masalah kesihatan, bolelah minum kan, cuma berpada-pada lah. Janganlah setiap hari, sekali sekala tak mengapalah kan.
Kementerian Kesihatan pun belum pernah lagi keluarkan kenyataan minuman tersebut merbahaya.

Kesimpulannya, jangan terlalu cepat percaya apa yang di'viral'kan di fb...tambah-tambah doktor fb ni. Silalah rujuk dengan yang pakar atau orang yang lebih arif.


1 comment:

  1. ya... saya dari awal lagi tak percaya bab tak ada sumbar yang sahih berkitan dakwaan tersebut..

    ReplyDelete

hanizamhuri@gmail.com

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...