10 Tips Urus Anak Agar Tidak Kelam Kabut di Waktu Pagi

Waktu pagi adalah waktu yang sangat stress bagi aku...
rasa macam nak terbalik rumah tauuu...
mungkin pada orang lain juga.
wanita dan ibu bekerjaya (la sangattt....!!!) memang camtu kan.

Di sini ada beberapa tips yang dikongsikan dalam blog siraplimau :

1. Siapkan semua kelengkapan pada malamnya
Siapakan barang seperti baju yang siap bergosok dan bahan-bahan memasak untuk sarapan pada malam sebelumnya adalah satu tindakan yang sangat bagus dan teratur. Ini dapat memastikan kita bangun dengan tenang tanpa perlu bergegas dan berpeluh menyiapkan segalanya di awal pagi.

-kadang-kadang tak sempat nak sediakan semua pada waktu malam....nak kena melayan anak-anak. kalau tak ada yang bergayut kat kaki masa gosok baju la, masa kemas beg la...adoiii macam-macam hihi. Bila bangun pagi memang kelam kabut weiiii....

2. Bangun awal
Ibu perlu bangun awal pagi bagi memastikan segalanya berjalan lancar. Waktu yang paling ideal adalah 5.30 am - 6.00 am, iaitu sebelum waktu Subuh. Bayangkan apakah yang berlaku jika ibu dan ayah bangun lewat? Pasti huru hara jadinya. Bangun sebelum anak bangun dan siapkan tugasan yang perlu. Ini amat membantu.

- ada kalanya bila aku bangun awal, anak-anak pun bangun sama...arrgghhh camne tu. bole bau je diaorang mama diaorang takde dalam bilik.


3. Sediakan jadual
Jadual apa yang ibu perlukan? Ia terpulang kepada ibu itu sendiri, sama ada jadual mencuci, melipat kain, menghantar anak dan sebagainya. Ia juga memastikan tugasan ibu di rumah mahu pun di luar akan lancar sahaja.

- okeh, ni aku akan laksanakan....insha allah

4. Tunggu anak tidur
Ambil peluang ketika anak sedang tidur atau sedang leka bermain, ketika mereka tidak mengganggu tugas harian kita, untuk menyelesaikan tugasan yang belum siap seperti melipat kain, sidai kain dan sebagainya. Sambil-sambil layan movie atau menonton televisyen, sedar tidak sedar sudah habis sebakul kain baju kita lipat.

- konon nak tunggu anak dah tidur baru nak setelkan semua keje-keje, sekali dengan aku pun tertidur sampai ke pagi....hakhak ...hambiiikkk ko, kelam kabut macam lipas kudung waktu pagi tu :-P

5. Sediakan menu
Pening memikirkan menu setiap hari? Sediakan menu agar kita tidak membuang masa memikirkannya. Kita sudah banyak menu yang ringkas, sedap dan berkhasiat. Tampal di dinding untuk menu seminggu agar memudahkan si ibu.

- ok, ni memang aku sangattttt la pening. selalu bawa sampai ke mimpi nak masak apa untuk bekalkan anak-anak. maklumla orang tak kreatif camni la...sian anak asik makan benda yang sama jewww....hakhak!! nasib anak kecik lagi tak pandai nak komplen bagai semua. kalau dah pandai ni mesti cakap 'ala...bosan la mama asik makan benda yang sama'. eh, tapi takde la hani masak benda yang sama setiap hari, cuma menu tu berulang setiap minggu la hihi. 

6. Kerjasama suami
Tanpa bantuan si ayah, ibu mungkin akan mudah tertekan. Suami mesti peka dengan keperluan isteri dan isteri pula mohon bantuan suami bagi memastikan tugasan menjaga anak-anak dan rumah menjadi mudah dan teratur. Jangan asik biarkan isteri menjadi lipas kudung setiap pagi. Bagaikan tidak cukup nafas bila perlu gosok baju sekolah anak, baju sendiri dan baju suami.

Jika suami tidak pandai gosok baju cantik-cantik, apa salahnya tolong basuh baju dan sidai baju. Kenapa mesti malu kan??

-nasib la suami ai jenis boleh diharap buat kerja rumah hehe...kadang-kadang tu basuh pinggan, basuh baju, buang sampah dan paling banyakkkk yang dia buat adalah jaga anak-anak masa aku buat kerja rumah, itupun dah sangat-sangat membantu. Kalau tak, boleh meroyan buat semua sorang-sorang ooooo.....

7. To-Do-List
Salah satu tip bagi mengelakkan ibu kelam kabut adalah sentiasa membiasakan membuat senarai apa jua seperti barang yang perlu dibeli atau senarai tugasan yang belum selesai. Tampal dengan magnet di peti sejuk, senang untuk dilihat dan tidak lupa.

-akan dipraktikkan untuk semua perkara...insha allah

8. Out Source
Jika ada sesuatu kerja yang ibu sendiri tidak mampu melakukannya, berikan atau upah orang lain untuk melakukannya. Contohnya memotong rumput di belakang rumah, menggosok baju dan membersihkan rumah. Ini sekali sekala dapat meringankan beban ibu. Jika tidak mampu mengemas rumah dek kesibukkan kerja di pejabat, boleh cari part time maid yang boleh datang pada waktu malam atau cuti hujung minggu.

- wahhhh...bestnya kalau dapat out source. aku pernah out source masa nak pindah masuk umah je, upah indon cleaner tolong cucikan rumah. lepas tu tak pernah out source. tak pe, rasanya aku masih mampu buat sendiri lagi....aku kan super powerrrrr mom !!!! hahaha


9. Gunakan teknologi terkini
Dengan teknologi yang semakun canggih, dunia berada hanya di hujung jari. Jika ibu tidak berkesempatan membeli barang, sekarang sudah ada kemudahan membeli barang secara online. Contohnya, jika berada di dalam kawasan bandar, boleh cuba buat pesanan dengan Tesco Online. Mungkin ibu boleh cuba sekali sakala kan!

- tak pernah try lagi beli barang keperluan secara online lagi...tapi beli barang lain online banyakkkkk kali laaa...hakhak. Setakat ni aku suka pergi sendiri kalau nak beli barang keperluan ni sambil bawa nak jalan-jalan kan. Diaorang memang sukaaa sangat la pegi pasaraya ni. Tapi mungkin suatu masa nanti kalau terlampau busy, maybe boleh gunakan perkhidmatan seperti ini.

10. Didik anak agar ringan tulang
Ibu seorang tidak cukup bagi memastikan segalanya berjalan lancar. Didiklah anak agar sama-sama membantu. Beri mereka tugasan yang mudah seperti meletakkan baju kotor ke dalam bakul atau menyangkut semula baju sekolah selepas pulang dari sekolah. Ini sangat-sangat membantu.

Perkara-perkara kecil boleh serahkan kepada anak, seperti mencuci bilik air. Walaupun mungkin mereka mencuci tidaklah sebersih mana, paling tidak mereka tahu erti tanggungjawab.



alahaiiiii....rajin anak mama ni....semua keja mama dia nak buat yeee...!!!!


Comments

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu