Day 2 in Seoul

jom sambung post trip ke korea hari tu...post day 1 di sini 


20/4/2011

Lepas solat subuh, hani dan k.ros bersiap utk berjalan sekitar bandar seoul. Waktu di Seoul adalah 1 jam lebih cepat dari M'sia. Klu di sini pukul 8 pagi, di Seoul pula pukul 9 pagi. Korea sgt susah nak cari makanan halal. Memang ada yg halal tapi agak mahal bila dah convert dgn duit kita. Lagi satu, susah juga klu setiap kali nak makan kita nak ke tempat yg sama je kan. Dah la jauh. Oleh itu, kitaorg dah bw macam2 makanan dari Msia. Antaranya:
-beras (siap bw periuk nasi comel tau)
-serunding
-sardin
-sambal ikan bilis (masak sendiri)
-kari ikan (tin)
-kurma daging (peket)
-kari ayam (tin)
-roti, biskut
-gula,garam

haaa...macam nak g berkelah jer kan...hahaha..mmg cukup bekalan kitaorg utk tempoh 7 hari. Tak pe la susah skit nak bawa semua brg tu, janji bab mkn senang nanti hehehe..rasanya 2 hari jer kitaorg makan kat luar, yang lain semua bawa bekal. Ada juga misi kitaorg mencari makanan korea, tapi next entry nantilah baru cite yer...

Lepas breakfeast, kitaorg bawa siap2 bekalan untuk makan dalam perjalanan nanti.
Sebelum memulakan perjalanan, jangan lupa beli T-Money. T-Money ni lebih kurang macam kad Touch N Go la. Kad yang boleh digunakan untuk perkhidmatan awam seperti bas dan subway (tren di sana dipanggil subway). Kalau kita pakai T-Money ni lebih jimat. Maklumat lanjut boleh refer di sini. Sebelum keluar, jangan lupa bawa map. Di guesthouse ni ada disediakan pamplet map utk pelancong. Free jer.

depan guesthouse (di celah2 bangunan rupanyer)
                                             
ni lah rupa T-Money
T-Money di ada jual di kedai serbaneka macam 7e. Just tengok kat kedai ada lambang T-Money, boleh beli di sana dan topup sekali. T-Money ni pun bole topup dekat mesin di setiap stesen subway.

Hari kedua ni kami telah melawat tempat-tempat berikut:

1. Namdemum Market
- merupakan pasar yang terbesar dan popular di bandar seoul ni. Macam-macam ada dijual disini. Pakaian, makanan, barang-barang perhiasan dan macam-macam. Harga??? Ada yang mahal dan ada yang murah. Tapi bila dah convert ke RM, dah tentu jadi mahal kan. Kadar mata wang masa tu adalah 1 ribu won = RM2.89. Kalau dah pelancong, tentu harga tinggi sikit kan. Sama la macam pelancong luar dtg negara kita kan. Di sini, kami shopping brooch jer. Brooch mmg murah. Yang saiz besar dan cantik2, bila dah convert duit RM, dalam belas2 ringgit jer. Di KL, orang jual mesti dah jual puluh2 ringgit.

Underground shopping complex pun sangat la banyak. Boleh dikatakan semua stesen subway di bawah tanah tu ada mesti ada lot-lot kedai yang menjual pelbagai barangan.

seberang jalan jer Namdeumum Market ni dari guesthouse kami...tak silap market ni ada 8 gate utama
             

tengok-tengok baju

amboiiii.....mesranya penjual sourveniour ni...
                               
cari sourveniour
                                     

Underground Shopping Complex
                                       

2. Myenong-dong Market
-merupakan kaw membeli belah juga seperti di Namdeumum tapi kawasan ni lebih tertumpu kepada golongan remaja dan orang muda. Dari segi pakaian lebih vogue di area sini dan banyak restoren yang high class dan pejabat. Di sini kami tak beli apa2 pun, sekadar tengok kawasan sekeliling.


tanya mamat ni jalan....sempat juga nak snap gambar....


3. Namsangol Hanok Village
-Di sini kita berpeluang melihat rumah tradisional masyarakat Korea. Dari segi rekabentuk rumah dan juga peralatan dalam rumah. Masuk dalam kaw ni adalah percuma. Selain tu, kita juga berpeluang mencuba pakaian korea yang dinamakan Han-Buk. Kena bayar 3000 won (RM 9). Jgn risau kalau kita tak tahu pakai pakaian ni, sebab penjaga di situ akan pakaikan utk kita. Kena beli tiket dulu dekat kaunter yang disediakan, kemudian tunjuk jer resit kat penjaga baju tu.

                                         


                                          

                                         


                                      


ada rupe Maharani tak?? hehehe

Masa ni ada pertunjukkan taekwando di perkarangan Hanok Village ni. Kitaorg pun berhenti sekejap untuk melihat. Fuuuhhhh dasat persembahan diaorg, boleh terbang-terbang la diaorg ni. Kagum betul. Memang macam cite cina dalam tv tu. Terpegun sekejap. Seriussss.

                                     

                                     
Hebat tak saya??? hehehe
                                   
Lepas persembahan, penonton berpeluang mengambil gambar bersama ahli taekwando
                                   

3. Namsan Park
- Lepas ke Hanok Village, kami berehat sekejap...mengisi perut yang dah mula kelaparan. Sejuk kawasan ni sebab atas bukit kan. Kaw Namsan Park ni sangatlah tenang dan cantik dengan pokok-pokok sakura di kiri kanan jalan. Tempat ini menjadi pengunjung beriadah utk berjoging, berkelah dan bersantai. Kalau nak ke N-Seoul Tower, kita akan melalui Namsan Park ni terlebih dahulu. Sangat-sangat jatuh cinta dgn Namsan Park ni.

                         

macam gambar lukisan kan....

 Bekalan hari ni adalah nasi, sambal ikan bilis + serunding dan kari ikan. 

kita makan dulu sebelum sambung perjalanan......


4. N-Seoul Tower
- Untuk ke N-Seoull Tower, kita boleh memilih sama ada untuk mendaki (naik tangga) atau naik cable car. Masa tu, kitaorg mendaki sebab tak tahu kat mana stesen cable car tu. Lagipun baru hari ke-2 kan, excited la sikit nak berjalan kaki ni. Nak nengok2 kaw la katakan. Tapi bila dah naik tangga, fffuuuhhh semputttt okeh !!! tinggi n banyak lak anak tangga...

dari tangga ni lah kami dah start mendaki....amacam, tinggi  tak??? ada beratus lagi anak tangga  lagi kat atas tu.

Sampai di atas, dah tercungap-cungap. Tapi sangat la teruja dapat melihat pemandangan seluruh bandar Seoul dari atas bukit tu. Sejuk yang amat sangat. Lepas tu terjumpa la kawasan yang dipenuhi dengan padlock. Sampai boleh jadi pokok tu.




The Tree of LOVE

Kawasan padlock ni merupakan simbol di seoul tower. Suatu ketika dulu, sesiapa yang membuat hajat di atas Gunung Nam San, segala hajatnya akan tercapai. Sejak itu, kaw ini menjadi tempat pasangan kekasih menyampaikan hajat mereka untuk hidup bersama dan menggunakan mangga seolah2 perjanjian itu dikunci tanpa boleh dimungkiri. Kaw ini dikenali dengan nama A Lock of Love. 


di celah-celah pokok mangga....:-)

A Promise for Endless Love ' I Love U'
                                   
bukan sahaja pasangan kekasih, ada juga yang melahirkan perasaan kasih dan sayang untuk keluarga mereka.
                                   
Selain tu. di atas ni juga ada Teddy Bear Museum. Tapi kitaorg tak masuk pun. Mahal juga tiketnya. Kena berjimat-cermat sikit :-) Bergambar dengan bear besar tu pun cukup la....





                         
                           

Seoul Tower tu sangat cantik bila waktu malam bila dah dipasang lampu yang bertukar-tukar warna. Kita juga boleh beli tiket utk naik puncak seoul tower utk melihat dengan lebih jelas seluruh bandar seoul. Masa balik, dah tak larat nak turun tangga. So, kami decide nak merasa naik cable car. Lagipun masa tu dah gelap, risau juga kan. Harga cable car tak ingat pula. Tapi rasanya dalam RM9 kot, utk perjalanan 5 min jer...hehe mahalnya.


Turun dari cable car, terkial-kial cari jalan balik. Main jalan jer...walaupun sbnarnya guesthouse kami seberang jalan jer. Tapi disebabkan tak tau jalan, abis la memusing ikut jalan jauh. Hehehe dah hari last tu baru perasan.

Hari ke-2 terasa sangatlah penat. Sebab banyak berjalan dan mendaki kan. Sian kaki ni....huhuhu
Sampai bilik, terus mandi dan pengsan.......

Sambung hari ke-3 pulak yer....
































Comments

  1. mcm penah tgk..kali ni kompem nih...dulu belajar kat AIM-UTM ke?

    ReplyDelete
  2. hunny: yer...tepat sekali...sape ni eh??tgk blog tp xberapa cam la...

    ReplyDelete
  3. hehehehe ni syami...tak tau la anda igt ke tak lagik dah...

    ReplyDelete
  4. loorrr....syami ke...weiii,aku xpernah lupa nama ko la...kita kan satu geng dulu..ingat x?? ko,sue,juli,jijah ngan aku...hepinyerr dpt jumpa ko smula ni...

    ReplyDelete
  5. sbnrnya ms aku tgk blog tu ko,aku terpikir mcm ko jer...tp takut salah org pulak...

    ReplyDelete
  6. haaa..see seee!! dah igt pun....aku nak jumpa ko! bagi la aku kad..leh aku p kenduri ko nnt...~ ko ada ctc dak2 ni lagik tak?

    ReplyDelete
  7. hahahhaa..takut salah org? hahaha aku dah lain la skang..aku dah tak selebet mcm dulu~ wakakakkakakak~

    ReplyDelete
  8. aku contact lg ngan jijah n sue..tp jarang la kan sbb masing2 dah berkeluarga..diorg pn kat JB.syami,dtg la wedding aku...tp aku xsure bila leh jumpa ni sbb aku dah nak cuti ni..weekend ni aku ada hal lak..pastu ari khmis aku dah start cuti..ko bg add, aku pos kat ko la eh..

    ReplyDelete
  9. pos jgn tak pos...tarikh ko kawen aku aku kat tepen....tak sabar nak jumpa ko ni..jgn tak kenal aku lak nnt! hahahahhaa.....derang ada kat fb ko tak? aku email ko alamat aku...

    ReplyDelete
  10. insyaallah...aku masih kenal ko..semua kwn2 kita juli,jijah n sue ada dlm fb aku..orait,aku akan pos secepat mgkin

    ReplyDelete

Post a Comment

hanizamhuri@gmail.com

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu